Corona made me do it. Köpa elcykel, alltså. Ja, faktiskt! Efter att ha jobbat hemma nästan hela våren kände jag att jag behövde skilja lite mer på jobb och fritid i höst, och eftersom jag är kontorsansvarig för Snickeriet nu när Monica är föräldraledig kändes det också viktigt att vara på plats mer för våra hyresgäster.
Samtidigt vill jag ju inte belasta kollektivtrafiken i rusningstid, eller ta bilen på en sträcka som absolut går att åka kollektivt eller cykla. Så första veckan efter semestern cyklade jag på min gamla skrotcykel. Jag har strax över en mil enkel väg, så det går – men det är några rediga backar, och vi har ingen dusch på kontoret. Då slog det mig att det aldrig funnits ett vettigare tillfälle att köpa elcykel!
Därför valde jag elcykel
Jag ville ha ett klimatsmart och samtidigt rimligt sätt att ta mig mer än två mil per dag på, som samtidigt känns coronasäkert. Jag har kontorsjobb och vill gärna få en stunds frisk luft och dagsljus även om jag jobbar heltid, och jag vill inte att pendlingen tar för lång tid.
Med elcykeln flyger jag fram, såväl uppför som nerför, utan att bli svettig. Jag får allt jag önskade mig i form av frisk luft, och faktum är att cykelturen till jobbet tar kortare tid än att gå till pendeltåget, åka in till city och gå från pendeln till kontoret.
Så är det att köra elcykel
Jag hade aldrig cyklat på en elcykel innan, så jag visste inte riktigt hur det skulle kännas. Hur lätt/tungt, hur likt en vanlig cykel, hur mycket/lite motion det skulle kännas som.
Efter några veckor av elcyklande skulle jag säga att känslan är ungefär som att cykla på en vanlig cykel, men att någon puttar på bakifrån – framför allt i uppförsbackarna. Det går helt klart snabbare att cykla på elcykeln, jag brukar snitta 22-24 km/h på platt mark, uppåt 30-32 i nedförsbackarna. Jag behöver absolut cykla om nästan alla människor på ”vanliga”cyklar i uppförsbackarna, men nerför och på platt mark finns det snabbisar på ”vanliga” sportcyklar som cyklar om mig också.
Att åka elcykel är absolut inte som att köra moped eller liknande, jag sitter inte bara och ”åker med” utan trampar nästan hela tiden. Däremot går det ju lättare, och under alla de mil jag cyklat hittills har jag bara blivit för varm när jag helt enkelt klätt mig för varmt för vädret. (Svårt att hitta balansen nu på hösten eftersom jag får rejält med kylig fartvind, men samtidigt inte blir särskilt varm av ansträngningen.)
Den stora grejen här är ju att det bara känns lätt och roligt att ta cykeln! Känslan av att flyga fram även i uppförsbackarna gör ju att jag mer än gärna cyklar oavsett hur långt jag ska. Tur och retur Huddinge-Djurgården (3 mil)? Inga problem! Som mest har jag cyklat nästan fyra mil på en dag under de här tre veckorna, och brukar ligga kring 2-2,5 en vanlig dag om jag inte jobbar hemifrån.
Jag har ingen aktivitetsklocka just nu, så jag vet inte hur mycket motion jag faktiskt får av elcykeln. Jag får absolut upp pulsen lite grann när jag elcyklar, eftersom jag rör benen hela tiden, och efter en rejäl uppförsbacke känns det ju att benmusklerna jobbat även om det går jättemycket lättare än på vanlig cykel. Men största vinsten är nog att jag tar cykeln istället för pendel, tunnelbana och buss och därmed ju får mer motion än jag annars hade fått. Det resultatet verkar också stämma, att döma av undersökningen som citeras i den här artikeln – elcyklister får lika mycket motion som ”vanliga cyklister” eftersom de helt enkelt cyklar mer. (Dock får jag inte ALLS ihop lika många steg varje dag numera …)
Mitt val av elcykel
Den modell jag till slut fastnade för, en Batavus Torino, har framhjulsmotor, vilket gör att känslan är att den liksom vill dra iväg så fort jag ökar effekten. Otålig ponny, så att säga. Jag trodde att jag skulle vilja ha en mittmotor eftersom många vänner gillade det bättre, men landade till slut i att denna passade mig bäst – så mitt råd är absolut att provcykla!
Fördelarna med min är att den är bekväm, har stor korg (dock ska jag köpa till en innerkorg, för korgnätet är ganska glest och mindre saker riskerar att trilla ur) och kedje- och ”kjolskydd” på bakhjulet vilket jag gillar eftersom min vanliga cykel trasat sönder en kjol för mig. Den har också en fiffig funktion som gör att jag kan låsa styret i ett visst läge när jag parkerar, vilket gör att jag enkelt kan lasta korgen ganska tungt utan att cykeln tippar. En funktion jag absolut inte visste att jag behövde, men som jag använder exakt varje gång jag använder cykeln och inte vill vara utan nu. En annan bra grej är att jag kan trycka på en liten knapp så elen matas även när jag leder cykeln. Bra grej för mig som måste leda cykeln vid sidan om ett par trappor på vägen hem från jobbet, och att LEDA en elcykel uppför är ganska mycket tyngre än en vanlig.
En liten nackdel med min modell är att displayen är väldigt enkel. Jag kan bara se vilken fart jag håller, hur mycket batteri jag har kvar och vilken effekt jag valt, plus om lamporna lyser. Däremot kan jag inte se till exempel hur långt jag åkt, eller hur många mil cykeln gått totalt – två funktioner jag gärna hade velat ha. Avståndet jag kört kan jag ju kolla upp på tex google maps, men totala milantalet hade varit fint att ha tycker jag.
(Litet tillägg från en läsare i kommentarsfältet: Om det finns behov av att sätta fast en barnstol på pakethållaren kan det också vara bra att dubbelkolla att det funkar om batteriet sitter som mitt!)
En elcykel är ju tyvärr dyr, ingen tvekan om saken. Jag betalade nästan 18 000 kronor för min, och då var den lite nedsatt i pris. För min del hade jag en sparad slant på lite mer än vad elcykeln kostade som jag hade sparat ihop till utan att ha ett tydligt mål. Tanken var helt enkelt att den dag jag verkligen behövde något som kostar utöver det vanliga skulle det inte svida allt för mycket. Jag föreställde mig att det kanske skulle handla om nya glasögon typ, men tydligen var dessa pengar menade att vara min elcykelbudget.
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa en ny eller en begagnad, men trots att secondhand verkligen blivit norm för mig valde jag denna gång att köpa en ny. Jag har aldrig ägt en elcykel förut och visste inte riktigt vilka problem som kan uppstå, och då kändes det skönt med garanti och servicemöjligheter. Om jag någon gång behöver ersätta den med en annan kommer jag säkerligen att välja begagnat då.
Era frågor!
Jag frågade er på instagram stories om ni ville veta något särskilt, och här kommer svar på era frågor! Så kul att ni var så många som undrade saker!
Hur tungt är det att cykla utan el?
Jag gissar att det är olika på olika modeller, men min går absolut helt okej att cykla på utan el. Jag cyklar alltid utan el när jag och barnen cyklar till skolan (av rättviseskäl, hehe), och sen slår jag på elen när jag åker vidare till jobbet. Tar jag och familjen en liten cykeltur till något kafé i området cyklar jag också utan el, inga problem. Jag ser att Teknifik-Elin (vars elcykelinlägg också är värt att läsa!) tycker att hennes är supertung och konstig att cykla på utan el, men så upplever jag alltså inte min. Så även här gäller det alltså att prova sig fram, om du vill ha en elcykel du kan cykla vanligt på.
Det går ju också att ha lite el, om en vill kompensera för att cykeln är lite tyngre än en vanlig men samtidigt få lite mer motion än som full on elcyklist. Och då räcker ju också batteriet längre.
Jag skulle kanske inte cykla jättelångt på denna utan el, men det GÅR absolut.
Hur långt räcker batteriet?
Olika för olika cyklar förstås. Mitt ska räcka 4–7 mil, och ju högre effekt desto mer el går åt förstås. Den dagen jag cyklade som längst (nästan fyra mil) så hade jag ganska lite kvar när jag kom hem, men då hade jag kört på full effekt hela tiden och cyklat uppför ganska kraftiga uppförsbackar. Det går ju att hushålla förstås, är det långt kvar kan ju effekten sänkas så att det räcker längre. Och – till skillnad från elbil så GÅR det ju att cykla vidare även om batteriet är tomt. Jag tar in batteriet och laddar det varje kväll som jag har använt cykeln. Kalla temperaturer påverkar också batteriet, så det bör förvaras inomhus nu när det börjar bli kallare på nätterna.
För övrigt hade försäljaren rätt – kör jag på el så har jag alltid full effekt på.
Är det lätt att docka i och ur batteriet?
Absolut! Samma lås som går till cykellåset går (på min modell) till batteriet, så när jag vill ta med batteriet låser jag cykeln och sen låser jag upp batteriet och drar ur det. Det är ganska tungt och otympligt så inte så härligt att kånka runt på stan, men där finns det olika läger. Jag känner elcyklister som alltid lämnar batteriet i (eftersom det är fastlåst), och andra som alltid tar ur det (pga stöldrisken). Jag är någonstans mittemellan, och tar ur det när jag lämnar cykeln utom synhåll en längre stund.
Återvinns batteriet?
Jättebra fråga! Vet ej! Det sägs att ett batteri håller i åtminstone tre år eller 800 mil, ofta betydligt längre, så det problemet är några år bort för mig. Tänker att det borde vara en självklarhet att det kan återvinnas, som de flesta andra batterier. Men bra fråga, kanske någon läsare vet?
Är det ett tungt batteri som gör att man vinglar?
Nä, mitt sitter under pakethållaren och märks inte alls. Då är problemet snarare att jag lastar den stora korgen på styret full, är den tungt lastad är det ju precis som på vanliga cyklar lite vingligare. Så jag funderar på att ha cykelväskor också, att ha de gånger jag behöver lasta extra mycket. (Last bak påverkar styrningen mindre tycker jag.)
Hur lätt är det att accelerera och sakta ner?
Lika lätt som på en vanlig cykel! Eller ja, lättare att accelerera förstås. Har jag full effekt på och står stilla vid ett rödljus kommer jag ju snabbt upp i fart när jag trampar igång igen. Att bromsa är att bromsa som på vanlig cykel (jag har fotbroms för det, plus en handbroms som jag försöker använda lite mindre).
Blir du svettig av att cykla in till stan?
Nej! Det är det som är så underbart! Jag svettas ganska lätt av fysisk ansträngning, men trots att mina ben rör sig i princip hela tiden så blir jag aldrig svettig. Magi!
Pris och komfort?
Min kostade som sagt cirka 18 000 kronor, men det finns ju både billigare och betydligt dyrare. Jag gick på rekommendationer från vänner, och då landade jag i den här prisklassen. Komfort – provcykla! Men det är ju precis som en vanlig cykel, det vill säga vissa trivs bättre med en sportig modell, andra med en ”damcykel”-variant. Det finns nog något för de flesta.
Känns det inte som att det går lite för fort ibland?
Alltså nä, jag styr ju det helt själv – jag kan ju trampa mindre, sluta trampa helt, sänka effekten och bromsa för att reglera farten. Jag tror att de flesta elcyklar slutar mata effekt vid typ 23-25 km/h, så allt över det är eget trampande (förutom i nedförsbacke förstås, då ökar ju farten automatiskt). Den enda gången det är lite meckigt med farthållandet är när det är väldigt trångt, mycket folk och svårt att köra om – uppförsbackar i Stockholms innerstad till exempel, där det är lite farligt att köra om och många människor på vanliga cyklar. Då får jag i bland bromsa lite i uppförsbackar (så bisarr känsla) för att inte komma för nära en vanlig cyklist som kämpar på uppför.
Och – självskrivet – jag har ju alltid hjälm när jag cyklar.
Tar du cykeln oftare och för längre sträckor än tidigare med cykel utan el?
Ja! Tveklöst! Innan den där första veckan efter semestern när jag cyklade på min vanliga cykel till kontoret hade jag faktiskt aldrig cyklat in till centrala Stockholm trots att jag bott här i 20 år. Jag bor lite över en mil utanför city vilket är helt görbart på vanlig cykel förstås, men det är en ganska kuperad väg och det har alltid känts lite jobbigt att komma fram varm, trött och svettig till ett möte. Plus att jag ju åker kollektivt med gott samvete normalt, när det inte är en fråga om att begränsa smittspridning. Nu kan jag undvika pendeln och kommer ändå fram pigg och fräsch och med frisk luft-rosor på kind, hehe.
Även om jag verkligen kan uppskatta känslan av att ha knegat på för egen maskin en lång sträcka, så älskar jag att det är noll tröskel att ta elcykeln. Nu har jag ju inte ägt den senhöst- och vintertid, och jag är lite av en räddhare när det kommer till halka, så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå när det blir blötare, kallare och halare. Men så länge väglaget är med mig kommer jag att fortsätta cykla istället för att åka kollektivt.
Har ni fler frågor? Ös på i kommentarerna!
vilket bra inlägg men jag blev väldigt förvånad av att det är så mycket tyngre att köra utan el än vad det är på en vanlig cykel. Jag har en vanlig cykel nu (bara lite extra skruttig…) och tänker att med en elcykel kör man ofta som ”vanligt” och sen drar på elen då och då, typ i uppförsbackar.
Det är absolut inte mycket tyngre! Iaf inte med min modell, jag cyklar ledigt på den utan el. Däremot blir det ju lite extra tungtrampat i uppförsbackar tex eftersom den väger mer. Och nä, har du elcykel kommer du nog köra full effekt hela tiden, hehe.
Tack för ett bra inlägg!
Vinterdäck inför säsongen med halka är ett bra tips!
// Karin
Ja verkligen, självskrivet!
Så glad över detta inlägg, går precis i cykelköpartankar själv! Lär jobba hemma större delen av hösten, men när hemmajobbartiden är över vill jag cykla till jobbet och inte trängas på bussen! Har mindre än en mil enkel resa men det är mycket över öppna fält och ALLTID motvind och jag avskyr att komma fram svettig. Skulle gärna cykla dubbelt så långt på hemvägen, men så funkar det ju inte …
Har provcyklat några olika, men svårt välja ändå – några varv på sportbutikens parkering är ju inte samma sak som sträckan till jobbet, som avslutas med en REJÄL uppförsbacke. Velar mellan ett par olika, i slutänden blir det kanske priset som får avgöra då det skiljer några tusenlappar.
Även jag är en räddhare när det är halt, vet du hur det funkar med dubbdäck? Det måste väl gå lika bra att ha på en elcykel som på en vanlig?
Men precis, hade gärna haft en kilometer TILL jobbet och 19 hem!
Och ja, dubbdäck går absolut! Jag är också superskraj när det är halt, så jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra i vinter…
Älskar min elcykel men kan bidra med en sak som jag inte tänkte på och som jag inte heller kunnat se när jag googlade loss som en galning innan köp. Med batterier under pakethållaren så blir det lite knöligt med barnstol på pakethållaren eftersom man inte lätt kommer åt att lossa eller ladda batteriet. Åtminstone inte på min Batavus Luca.
Aha, bra tillägg! Jag är förbi barnstolsåldern, men ska komplettera med det så att de som behöver vet!
Jag har en något äldre, men samma modell som jag älskar. Tänker att räckvidden beror mycket på hur tungt lastad cykeln är. Jag är rejält tung själv och kör på ibland med femåring bakpå, då blir det inga 4 mil, men väl 2,5. Dock går det ju faktiskt att ta med laddaren om det krisar och ”låna” lite ström någonstans.
Stockholmsvintern är olika, i vintras behövdes dubbdäcken bara ett par dagar, året innan fick cykeln stå någon månad pga mycket is under snö som var helt hopplöst. De sopsaltade stråken är ett tips.
För mig, som ändå bara cyklar en knapp halvmil till jobbet, sparar cykeln iaf en halvtimme om dagen jämfört med att vänta på buss/åka buss/gå från bussen. Det blir 10 h på en månad och räknar jag det istället för att gå ner i tid (vilket skulle kunna vara rimligt med småbarn) så har jag sparat in cykeln på ett år. Min har gått i snart tre!
Men vilken grym recension av livet med elcykel! Och ja, klart vikten måste påverka – jag har inte lastat så värst tungt (eller skjutsat nån), så det har jag inte hunnit märka än. Tack för info!
Jag har också en Batavus men en annan modell. Vill mest säga att i alla fall min är väldigt känslig för kalla temperaturer. Batteriet laddar ut väldigt mycket snabbare vilket kan vara bra att tänka på om en ska cykla lite längre. Då brukar jag ha med laddaren.
Ah, bra tips – tack!!
Jag väntar på leverans av min elcykel, som förhoppningsvis kommer inom 2 veckor 🙂 Mitt val blev en BodaBoda från Yuba. Det är en ”mid-tale”, så den har lite längre pakethållare. Man kan både montera barnsäte, men det finns också fiffiga kuddar och en ram (”monkey bars”), så även större barn kan sitta där. Perfekt när jag och min dotter ska iväg 🙂 Pakethållaren är godkänd för 100 kg, så här kan man ha både barn och en helg veckas storhandel 😉 Den har också en stor cykelkorg fram som sitter monterad på ramen (och inte på styret), vilket ger mycket bättre balans när man svänger.
https://bikelix.com/sv/product/yuba-electric-boda-boda-sv/#&gid=1&pid=18
Cool den såg ut! Hoppas den dyker upp snart!