Första svepet för säsongen blir också lite av ett jubileum – den 50:e svepet sen jag började erbjuda hållbarhetsbevakning som ett komplement (eller alternativ) till alla de nyhetssvep som finns i bloggform.
Detta är förstås inte allt som hänt sedan i juni, utan ett axplock – men det jag tyckte var viktigt att ta upp.
Ingen går säker
IPCC och extremväder. Ingen har väl missat alla översvämningar och värmeböljor som svept över världen denna sommar. Europas högsta uppmätta temperatur någonsin (48,8 grader) noterades till exempel på Sicilien häromdagen. Och allt detta förstärker förstås bara det forskarna slår fast i IPCC-delrapporten Climate Change 2021: The Physical Science Basis som nyligen släpptes, och som återigen betonar vilket extremt läge vi befinner oss i.
Rapporten finns för alla att läsa här. Om du hellre vill ha en sammanfattning på svenska har till exempel DN, Svt, Syre och Våra barns klimat gjort bra såna. Jag kan också rekommendera podden Outrage + Optimism som gjort ett avsnitt om rapporten.
Så vad händer i Sverige? Tja, som exempel har regeringen gjort en tillfällig lagändring i miljöbalken för att kunna ge Cementa tillstånd i åtta extra månader att bryta kalk till cement och betong trots att Cementa är Sveriges näst största utsläppare. Och bygget av Tvärförbindelse Södertörn får grönt ljus trots att den strider mot klimatmålen och trots att vi har en klimatlag som ska förhindra just såna politiska beslut.
Sånt här behöver vi ifrågasätta, på alla sätt och vis. Och jag önskar att media steppade upp ytterligare och inte bara rapporterade vad som händer utan också granskar hur det kan ske.
Veckans lästips
Många krönikörer och journalister ger intressanta perspektiv på det som händer just nu. Här kommer några texter jag uppskattade:
- Kristofer Ahlström: Vad är det med er som inte känner klimatångest?
- Malin Bergendahl: Den första frågan vi behöver ställa är vad jorden tål
- Björn Wiman: Vad gjorde du denna sommar av eld och översvämningar? och Inte ”engagerad i klimatet”? Du kommer att bli det
Veckans 3 SoMe-tips
1. Sanningens ögonblick 1. Har tipsat tidigare också, men Emmas text om klimatläget och vår svårighet att ta till oss allvaret mitt i sommaridyllen bör alla läsa.
2. Sanningens ögonblick 2. I mitt första inlägg för hösten skrev jag om min kluvenhet inför bloggen och hur mycket ”hållbar inspiration” egentligen är värt just nu. Sara lindar inte in vad hon tycker, och rubriken är väl värd att hålla i åtanke när vi försvarar fast fahion-kedjor, cementframställare och flygbolag. Det finns inga jobb på en död planet.
3. Sanningens ögonblick 3. Det är inte helt lätt att få känslor och tankar att hålla samma tonläge just nu, och Alejandra sammanfattar hur det kan kännas väldigt bra.
Veckans snackis
Greta på Vogue-omslag. Vogue Scandinavia släpper sitt första nummer, och på omslaget är ingen mindre än Greta Thunberg. I mina hållbarhetskretsar har både en och annan diskuterat hennes val att ställa upp, och om jag ska sammanfatta det hela både utifrån de samtal jag haft och utifrån min egen erfarenhet från modebranschen så handlar samtalen om följande:
- Greta säger i intervjun att hon inte köpt kläder på många år, knappt ens begagnade. Men på bilderna är hon stylad, och märkena hon bär delar förstås bilderna i sina egna kanaler med stolthet. Hon blir med andra ord i mångas ögon en reklampelare för nyproducerade kläder (förvisso i ”hållbara” material enligt pressreleasen, och det verkar också vara plagg som är uppsydda av exempelvis spilltyger), samtidigt som hon i intervjun pratar om att modebranschen allt som oftast greenwashar sina kampanjer.
- Vogue Scandinavia är en helt ny edition av det stora modemagasinet, som inte kommer att säljas i butik utan bara i den egna webbshoppen och satsa stort digitalt. Redaktionen slår sig också för bröstet när det gäller hållbarhet och hävdar att eftersom de klimatkompenserat för 450 ton koldioxid under sitt första år så är de klimatneutrala. Men: utsläppen sker här och nu, kompenseringen sker i framtiden. Det är trots allt 450 ton som inte hade släppts ut alls om magasinet inte producerats. Jag som har en bakgrund från modemagasinsbranschen undrar också hur Vogue Scandinavia ska lyckas undvika att flyga modeller, fotografer, moderedaktörer och kläder kors och tvärs över jordklotet för plåtningar och modeveckor – något som rimligtvis inte kan kallas hållbart. Dessutom räknar förstås inte Vogue in de utsläpp som kopplas till den konsumtion läsarna inspireras till när de läser tidningen.
För mig blir det här kluvet. Å ena sidan förstår jag verkligen att Greta tar varje chans att prata om klimatkrisen för fler än de redan frälsta. Helt rätt. Vogue är förstås en utmärkt plats att nå modeälskare på, och kan hon så bara nå fram till en handfull av Vogues läsare så är ändå mycket vunnet.
Men – sättet det görs på, med Greta på vackra modebilder i trendiga kläder, resulterar tyvärr i dubbla budskap, framför allt för alla de som ser bilderna men inte läser intervjun. Hennes glasklara budskap grumlas av inramningen, och risken är att det hon främst åstadkommer är att vissa modemärken i allmänhet och Vogue Scandinavia i synnerhet får en ”godkänt-stämpel” utan att hon menar det. Det känns problematiskt, helt klart. Det är förstås sammanhanget (modemagasin) som ställer till det – få reagerade nog på att Greta knappast bar sina egna kläder på TIMEs omslag till exempel.
Nu är ju både Greta och Vogue betydligt större så det går inte riktigt att jämföra, men jag blir påmind om när jag, Emma Sundh och Johanna Leymann plåtades för tidningen Mama (för att vi hade vunnit ett pris). Vi ställde som krav att alla kläder vi bar på bilderna skulle vara 1) våra egna, 2) begagnade eller 3) hyrda. Inga nyproducerade kläder oavsett material, med andra ord. Kanske såg Gretas krav liknande ut så att detta främst handlar om otydlighet i kommunikationen kring bilderna, men det verkar tyvärr inte så.
Veckans 4 snabba GODA nyheter
Det mesta går för långsamt, och krisen är akut. Men – vi behöver ju också känna hopp! Så här har jag samlat några av de positiva nyheter som korsat min väg den senaste tiden.
1. Grönland sätter stopp. Grönland stoppar all framtida borrande efter olja och naturgas, vilket gör att vad som tros vara en av världens största kvarvarande oljereserver förblir orörd. HURRA!
2. EUs nya klimatpaket. Det är förstås fullt at kompromisser, men även EUs omfattade klimatpaket Fit for 55 inte räcker så visar det ändå att Europas ledare är mer villiga att fatta obekväma beslut nu. Som DNs Peter Alestig skriver: Det som sker nu hade inte varit tänkbart för tio år sedan.
3. DHL satsar på elflyg. Visst, DHLs 12 plan starka elflygsflotta kommer inte att vara i drift förrän 2024 tyvärr, men det ger hopp att läsa om hur varje plan kan lasta 1200 kilo och har en räckvidd på över 80 mil. Kan vi hoppas på lite sund konkurrens nu så att fler (alla!) logistikföretag ställer om?
4. Bye coal. Kolkraften har minskat med hela 20% på ett år i USA samtidigt som förnybart går framåt, vilket gör att förnybara källor nu står för större andel av elen än kol! (Störst är dock fortfarande naturgas.)
Dyker ni på intressanta blogginlägg, artiklar och nyheter som skulle passa i Hållbara svepet ibland? Tipsa mig gärna!
Fast på ett vis känns det kontraproduktivt att diskussionen om vad Greta har eller inte har på sig får så pass stort utrymme. Blåslampan måste hamna på de största utsläpparna. Att inte de 20 namnen på den här listan är kända av gemene man är synd och om vi kunde fokusera på att bevaka varje val de och deras Vd:ar gör istället kanske de skulle tvingas till att skärpa sig/avvecklas. Tänk om det stod papparazzi utanför deras kontor varje dag och skrek otrevligheter och ifrågasatte, istället för utanför valfri kvinnlig kändis dörr, vilken dröm! https://www.theguardian.com/environment/2019/oct/09/what-we-know-top-20-global-polluters
Håller helt med dig förstås! Men tror gemene man inte tänker så långt, tyvärr. Finns det något att haka upp sig på så har väldigt många en tendens att göra det. Jämför tex när Åsa Romson råkade måla sin båt med miljöfarlig färg – det tas fortfarande upp med jämna mellanrum. Idag mottog jag också ett mailutskick från House of Dagmar som visade upp tröjan Greta bär, med länk till webbshoppen där den går att köpa. Tröjan är av återvunnen ull, absolut, men fortfarande nyproducerad och finns dessutom i butik nu – att hon blir en ofrivillig reklampelare är oundvikligt tror jag. För modehusen blir detta en godkänt-stämpel av den mest kritiska rösten av alla.
Jag håller helt med dig om att det borde kvitta vad hon har på sig, och i de flesta fall gör det ju det. (Som i TIME-fallet.) Men här är det ju en modetidning det handlar om, vars innehåll oundvikligen leder till konsumtion på olika vis. Just därför är detta olyckligt, tycker jag.
Tack för bra och intressant svar. Och wow, så otroligt smaklöst av House of Dagmar att vända det till att kränga ännu mer nyproducerade kläder. Modeindustrin verkar onekligen leva i sin egen lilla verklighetsbubbla.