”Och hur går bilen då?” Så inleds mitt och Emmas senaste poddavsnitt som heter kort och gott Bilen. Här finns så otroligt mycket att prata om – allt från rättvisefrågan när det gäller omställningen i vårt avlånga land (alla kan inte cykla eller åka kommunalt, utan bilen är på många ställen det enda alternativet för att ta sig till jobbet) och klassfrågan (inte alla som är bilberoende har råd att byta till elbil) till alla skeva normer (att vi tar bilen till gymmet för att springa en mil på löpband).
Min familj är faktiskt bilberoende, trots att vi bor en knapp mil från huvudstaden. Här passerar massor av kollektivtrafik, jag har bussar, pendeltåg och till och med tunnelbana inom max 30 minuters gångavstånd. Men inte ens i Stockholm går kollektivtrafiken exakt jämt, och i och med att min man jobbar skift och konstiga tider behöver han bil åtminstone vintertid.
Sen har vi ju också vårt lilla hus på Gotland, och där går det visserligen en del landsvägsbussar – men jag skulle ändå säga att man som barnfamilj med mycket packning är i princip beroende av bilen för att tillbringa ett helt sommarlov på ön. Så, vi har en leasad elbil sen lite mer än ett år tillbaka, även om den – precis som genomsnittet – står parkerad åtminstone 97% av tiden.
Jag kör vår bil så sällan jag bara kan, för jag vill inte bidra till biltrafiken som sen blir statistik och underlag för prognoser som i sin tur sen leder till nya motorvägsbyggen – trots att forskningen slår fast gång på gång att fler vägar inte leder till mindre, utan mer, trafik. Plus, eftersom det finns 5 miljoner bilar i vårt lilla land med 10 miljoner invånare är det väldigt uppenbart att det sällan sitter mer än en person i varje bil – vilket tar plats.
Sen vill vi förstås snacka lösningar också! Självkörande elbilar (som inte krockar beroende på den mänskliga faktorn, och som kan rulla iväg och frakta någon annan när vi inte använder den istället för att kräva en p-plats i närheten av oss), bokningsbar kollektivtrafik och bilfria städer till exempel. Jag måste bara tipsa om den här artikeln om den spanska, bilfria staden Pontevedra – så inspirerande!
Och apropå lösningar! Det här avsnittet gör vi tillsammans med OurGreenCar, ett spännande företag i den nya delningsekonomin som försöker minska antalet bilar på vägarna genom att dels få oss att dela bilarna med fler, dels välja andra transportmedel när vi kan. En bilpoolsbil ersätter i snitt 10 privatägda bilar, och i OurGreenCars fordonsflotta är alla bilar dessutom elbilar vilket gör att utsläppen också minskar rejält. De erbjuder också ellådcyklar och elcyklar, vilket gör att till exempel en bostadsrättsförening i storstad eller tätort skulle kunna ha en eller ett par elbilar, en ellådcykel och några elcyklar i föreningen – och så har alla boende tillgång till dem vid behov!
För ja, så funkar OurGreenCar – utöver en bilpool för individer där det går att boka en delningsbil på stan vid behov, så har de också lösningar för företag (vilket gör att de anställda kan lämna bilen hemma eller skippa att äga en) och för till exempel bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Tjänsten är Bra Miljöval-märkt, superenkel att använda och ett otroligt bra alternativ till att äga en egen bil när man bara behöver bil ibland. Det här hade jag GÄRNA pitchat in till min förening när jag bodde i lägenhet, och det tycker jag att ni också ska göra!
För det är ju så – ju färre bilar det är på vägarna, desto bättre luft, mindre utsläpp och buller, färre bilköer och färre olyckor kommer vi att ha. Och ju färre bilar vi klarar oss på, desto färre parkeringsplatser behövs och desto mer plats kan vi använda till roligare saker som gynnar människorna istället. Det är win/win, och något vi alla borde vill bidra till.
Här nedanför finns hela avsnittet att lyssna på, och annars finns den förstås där poddar finns också.
PS – vi hade lite tekniska problem i vår intervju med Anders Roth från IVL, så ljudet svajar lite upp och ner i styrka på sina ställen. Vi ber om ursäkt för det, och hoppas att ni står ut – för han har så mycket bra saker att säga!
Jag bor ganska centralt i Sthlm och är med i en fb-grupp för området där frågan ställdes varför folk har bil. Det verkade vara några återkommande anledningar bland svaren. Dels handlar det förstås om frihet (och bekvämlighet), dels om att skjutsa barn till aktiviteter (fast vissa barnfamiljer klarade sig visst bra utan bil ändå) men framförallt verkar det vara det faktum att man har ett sommarhus man vill kunna ta sig till på ett hyfsat lätt sätt som får folk att vilja ha bil. Sett från det perspektivet skulle jag säga att det faktum att så många i Sverige har tillgång till ett sommarhus i Sverige antagligen är ett större miljöproblem än många tänker på. För när du väl skaffat bilen så åker du förstås mer än till bara stugan med den. Samtidigt verkar den anledningen liksom accepteras av andra. Det är klart att man måste kunna ta sig till stugan!
Sedan jobbade jag ett tag i en kommun em bit från Sthlm hos den kommunens största arbetsgivare. När jag började där gick det typ tre bussar på morgonen och tre på eftermiddagen dit. Det var flera jättestora parkeringsplatser som omringade anläggningen som låg strax utanför stan. Efter några år kom det faktiskt fler bussar men det var fortfarande fullt på parkeringen.
Åh, jag håller HELT med dig! Klart att bilen används mer än för sommarhuset eller jobbresorna när den väl står på infarten, även om det egentligen bara är för de resorna den behövs. Svårt att komma runt, tror jag! Men det betyder ju självklart att man bör tänka till en extra gång innan man skaffar en, eftersom det är en bekvämlighet som sen blir tillgänglig och frestande. På det sättet är ju en delningsbil mycket bättre, eftersom den bokas när den behövs och i övrigt används av andra.