Som ni vet är jag numera ambassadör för Svanen, och i ett tidigare inlägg (hittas här: Vad är Svanenmärkt? Miljömärkning, krav och livscykelperspektiv) så skrev jag om att en stor majoritet av svenskarna känner igen symbolen – men färre vet exakt vad den innebär. Tillsammans blir vi klokare, så nu hoppas jag att ni också känner att ni har koll på vad en Svanenmärkning betyder och hur viktig den är!
Och nu är det dags att prata kommunikation! För ett av de viktigaste skälen till att en oberoende märkning som Svanen finns och att vi konsumenter ska låta oss guidas av den är för att det är så oerhört svårt att navigera i den flod av hållbarhetskommunikation som vi möts av varje dag.
I princip alla företag och aktörer pratar om hållbarhet idag, eftersom undersökningar visar att det blir allt mer viktigt bland konsumenterna. Men – väldigt mycket av den hållbarhetskommunikation som görs idag är vilseledande. När EU-kommissionen granskade reklamlandskapet kunde man slå fast att hela 42% – alltså nästan hälften! – av all hållbarhetsrelaterad reklam kan klassas som greenwashing.
På grund av att det är så himla mycket vilseledande reklam där ute så växer också ett annat fenomen, som kallas green skepticism. Det innebär att vi konsumenter blir allt mer skeptiska till det vi ser, på gott och ont. Det är ju bra att vi inte sväljer alla greenwashade reklambudskap med hull och hår, men att vi misstror allt mer av det vi läser gör det ju också mycket svårare för de företag som verkligen gör bra saker och talar sanning. Enligt en undersökning som Svanen gjort misstänker hela 7 av 10 konsumenter att företag överdriver sina hållbarhetspåståenden.
Det drabbar ju i förlängningen också oss själva, eftersom ju mer skeptiska vi blir desto mindre hjälp får vi förstås från den reklam och kommunikation vi möts av. Litar vi inte på den, så blir vi ju inte heller guidade eller vägledda när det som sägs stämmer. Och även det visar sig i Svanens undersökning, där mer än hälften – 55 procent – av konsumenterna tycker att det är svårt att avgöra vad som är ett bra val ur hållbarhetssynpunkt. Kanske känner ni igen er?
Och här kommer alltså Svanen in! För eftersom Svanenmärkt är en oberoende märkning med specifika krav som måste uppfyllas så är en Svanenmärkning inte ett ”reklambudskap” alls, och därmed behöver vi inte heller vara rädda för att den ska vilseleda oss. Svanenmärkningen är konkret, trygg och pålitlig – och skärps dessutom ständigt så att den ligger i linje med ny forskning och kunskap kring miljöpåverkan.
Så motverkar Svanenmärkt greenwashing
- Svanen är oberoende finns det inget vinstintresse i att försöka få oss att köpa just den produkten – och därför kan vi lita på märkningen som vägledning i våra köp. (Däremot finns det ju ett miljöintresse i att vi väljer exempelvis Svanenmärkta diskmaskinstabletter istället för icke-kontrollerade, så det är win/win!)
- Inget företag som inte kan möta kraven som Svanen ställer får använda sig av symbolen, vilket gör att företagen faktiskt måste leva som de lär!
- Ett företag som gör hållbarhetskommunikation kring sin Svanenmärkta produkt har på fötterna, det vill säga du kan lita på att det som sägs stämmer. Hållbarhetsreklam som utgår från en Svanenmärkning är inte vilseledande.
Vill du lära dig mer om greenwashing? Då har jag skrivit några inlägg tidigare – och gjort ett poddavsnitt! – som kan vara hjälpsamma för att bli en ännu vassare, påläst och mer medveten konsument!
- Greenwashing – så märker du om företag greenwashar
- Så anmäler du företag för greenwashing
- Plan B-podden: Bonusavsnitt om greenwashing
Summa summarum: Du kan alltid lita på Svanenmärkt: Nordens officiella miljömärkning med ett livscykelperspektiv och en helhetssyn.
Heja Svanenmärkningen!