Jag och min medgrundare i Klimatklubben, Emma Sundh, arrangerar klimatfrukostar, där vi vänder och vrider på ett klimatrelaterat tema tillsammans med en panel över en god frukost. I publiken sitter inbjudna influencers, som förhoppningsvis går hem med nya insikter och ett viktigt budskap att föra vidare till sina följare, läsare och tittare. Detta gör vi som oss själva, det vill säga i våra egna sociala kanaler, men vi livesänder ofta också panelsamtalen på Klimatklubbens instagramkonto för att nå klimatintresserade personer utöver våra egna följare.

Foto: Caroline Solberg
Så väljer vi samarbetspartners
Vi arrangerar #klimatfrukost ihop med för temat relevanta företag, och väljer våra samarbetspartners med omsorg. Vi har en rad krav som en partner måste godkänna för att vi ska jobba tillsammans. Dessa krav är:
- Total transparens, det vill säga företagen måste vara beredda att ärligt och insiktsfullt prata om sina egna utmaningar inom hållbarhets- och klimatarbetet.
- Alla frågor är tillåtna. Så väl under själva panelsamtalet som under frågestunden efteråt.
- Samarbetspartnern har en representant i panelen.
- Inga goodiebags, produkter eller rabatterbjudanden kopplas till frukosten.
- Partnern har inget inflytande över det som skrivs i blogginläggen om frukosten, varken i mina eller andras kanaler och får inte veta vad som skrivs i förväg.
Mer kring hur vi resonerar kan läsas under Vanliga frågor en bit ner.
Genomförda klimatfrukostar
2020
8 oktober – tema el & energi i samarbete med Vattenfall
10 januari – tema konsumtion i samarbete med Formex
2019
11 december – tema jul i samarbete med Oatly
10 oktober – tema barn i samarbete med Hyber
21 augusti – tema inredning i samarbete med Blocket och Ellos
5 juni – tema förpackningar i samarbete med Livsmedelsföretagen och Naturskyddsföreningen
19 maj – tema mat i samarbete med Coop och Naturskyddsföreningen
Vanliga frågor
Om ett företag får arrangera en klimatfrukost med er, betyder det då att företaget kan anses vara hållbart?
– Nej, det gör det inte. Vi lägger ingen värdering i hur hållbara företagen är när vi godkänner partners, utan väljer partners som är relevanta för ämnet. Pratar vi mat vill vi ha med en stor dagligvarukedja, pratar vi inredning vill vi ha ett stort inredningsföretag – oavsett hur långt företaget har kvar för att kunna kallas hållbart. Däremot förutsätter samarbetet förstås att företaget är villigt att prata om sina egna utmaningar och bemöta kritik när det är befogat.
Vilka bjuds in?
– Det beror lite på ämne. Pratar vi om inredning vill vi gärna ha inredningsinfluencers på plats, eftersom ett inlägg om frukosten blir relevant i deras kanaler och för deras följare. Vi bjuder också in influencers som skriver om hållbarhet på olika sätt, en del bredare livsstilsinfluencers och liknande. Vi kräver inte någon specifik räckvidd, men självklart är det så att vi vill nå så många som möjligt med samtalens viktiga budskap så ju fler följare desto bättre.
Får jag komma?
– Inte omöjligt! Vi har ganska begränsat med plats på varje frukost, men om du är bloggare, instagrammare eller influencer på något annat sätt och har byggt upp en följarskara, hör av dig med ett mail till mig.
Hur får jag veta vad som egentligen sägs på frukosten?
– Det enklaste är att följa våra instalivesändningar på @klimatklubben.se när frukosten äger rum. Är det svårt att avsätta tiden för det försöker vi sammanfatta så gott vi kan i våra blogginlägg, och det går också att se vad andra skriver på instagram under hashtaggen #klimatfrukost. Vi tittar på möjligheterna att filma hela frukosten så att den går att se i efterhand.