Jaha, vad har utrensning med miljö att göra, undrar vän av ordning? Jo, genom att få bättre koll på vad vi redan har så konsumerar vi smartare och mer genomtänkt. Vi köper inte grejer med motiveringen ”för säkerhets skull” eller ”jag tror den gamla är trasig” om vi har rensat, skapat ordning och reda och vet vad som finns i alla skåp och lådor.
Rensar man ut ordentligt så blir man dessutom motiverad att ha så där luftigt, välorganiserat och fint i skåpen, och då struntar vi i det onödiga reafyndet nästa gång. Genom att rensa i kylen med jämna mellanrum så får vi koll på allt som snart passerar bäst före, och ser till att äta upp det istället för att låta det förfaras. Och så vidare.
Plus … känslan! Det är svårslaget att rensa när det gäller nåt slags själslig frid.
Rensa ut 465 saker hemma
Jag visste att det här året skulle börja med en utrensning, men visste inte i vilken ände jag skulle börja förrän min kompis Therese tipsade om The Declutter Challenge. Den går ut på att rensa ut en grej första dagen, två grejer andra dagen och så vidare i 30 dagar. Totalt blir det mastiga 465 saker!
Jag älskade tänket, men kände snabbt att det skulle bli lite väl långdraget och ofokuserat att vandra runt hemma kväll efter kväll på jakt efter 16 … 17 … 18 prylar. Så jag tänkte tvärtom – och gjorde en lista med 30 kategorier. Sen satte jag igång och beta av den, helt enkelt.
När jag rensat ut det jag hittade i alla kategorier så kollade jag om jag hade fått ihop 1, 2, 3 grejer hela vägen till 30. Hade jag plockat 12 saker i två kategorier fick jag helt enkelt gå ett varv till så att det blev 13 (eller 16, eller vilken siffra som nu saknades) i den ena. Skattjaktsbingo!
Så här såg min lista ut när jag var färdig, efter ungefär en vecka (klicka för att förstora):
Med facit i hand kan jag konstatera att jag faktiskt inte är någon samlare av opraktiska saker, jag fick slita för att hitta prydnadsföremål som faktiskt inte stod framme som prydnader. Däremot är jag ofantligt dålig på att se till att göra mig av med uträknad teknologi, gamla bruksanvisningar, laddare till forna mobiltelefoner och så vidare. Jag är inte ett dugg förvånad över att genomsnittssvensken har fem kilo gammal teknik hemma …
Jag har inga ambitioner att bli något slags minimalist, jag tycker om att omge mig med fina saker, bra böcker, favorittavlor och så vidare. Men jag är inget fan av att behöva flytta på tre köksmaskiner jag inte använts de senaste tre åren för att komma åt elvispen. Till exempel. Så bort med allt som varken används eller gör dig glad när du tittar på den. Nu har jag halva hästjobbet kvar – en vända till återvinningscentralen, en vända till min närmaste loppis och så en helkväll för att lägga upp allt som går att sälja på Tradera. Puh!
Blir du sugen på att testa denna speed-rensning? Jag har gjort listor som pepp och hjälp på vägen, både den jag använde ovan (fast ej ifylld förstås) om du tror att mina kategorier också kan passa dig, och en som är helt tom om du vill hitta på dina egna kategorier. Klicka på länkarna under bilden för att ladda ner dem!
Rensa ut 465 saker – Marias lista
Rensa ut 465 saker – blank lista
Jag vill också passa på att tipsa om Förvaringsdrottningens bloggföljetong med ett nytt organiserings- och rensningsuppdrag varje vecka (det fick mig att städa kökslådorna i helgen, som ni som följer mig på instagram sett), för när det väl är rensat så ska jag återstoden av alla prylar helst förvaras i något slags ordning och reda.
Lycka till!
Vad impad jag blir! Och tack för mallen! Tänkte också tipsa om boken Ägodela av Naturskyddsföreningen (eller har jag redan gjort det? Fick plötsligt en deja vu…). Den gjorde mig jätteinspirerad att börja dela med mig av de prylar jag har som jag inte använder så ofta. Hyra eller låna ut till folk i min närhet. Återstår att se om det finns intresse, men oavsett vilket så tror jag att ägodelande är en del av framtiden.
Åh, Ägodela har jag hört talas om, minns dock ej om det var du som tipsade om den här eller om jag läst om den på andra håll. Tack för tipset ändå, det är ju verkligen en jättebra lösning att dela med sig! Då kan man ju dessutom motivera varför man ska behålla festklänningen eller finservisen som man älskar trots att de inte används så ofta!
Himmel så smart och vva pepp man blir 🙂
Tror jag ska haka på !
Härligt, heja dig!
När jag ser listan inser jag att jag nog är ganska bra på att rensa. Jag rensar bland kläderna minst två gånger per år, ger bort böckerna när jag läst ut dem, gick nyligen igenom alla gamla papper och förvaringslådor i arbetsrummet mm. Vilket i och för sig är ett symptom för ett stort problem – att jag köper för mycket saker!
Vilka bra rutiner du har! Jag borde bli bättre på framför allt papper, jag har en tendens att samla dem på hög för att jag inte riktigt kan bestämma mig om de borde sparas. Ska jobba på den biten …
Så kul att du tipsar om min organisationsutmaning, Maria! Och att du följer den själv! Och så snygga och nyttiga listor. Det blir ju så tydligt när man skriver ner allt som du har gjort. Det är också en kul utmaning förresten och smart att tvinga sig att rensa ett visst antal. Då ser man på sina ägodelar på ett annat sätt helt plötsligt.
Ja, det blir lite av en sport då – och vips åker ”bra att ha”-sakerna som aldrig används också! =)
Det där med att vi konsumerar smartare (och mindre) om man kontinuerligt rensar och har koll på vad man har är verkligen sant. Ett tips för att få det att funka lätt är att flytta till en lite för liten lägenhet med få förvaringsmöjligheter. Skämt å sido, rensa är verkligen toppen! Liksom renande på nåt sätt 🙂
Haha, Hanna, förstår precis vad du menar! Vi flyttade förvisso till större, men från ett hus med garage till ett hus utan. Vips var förvaringsmöjligheterna krympta med säkert 80%! Har aldrig rensat så mycket som inför denna flytt, och ändå fanns det uppenbarligen saker kvar två år senare …
Åhh drömmiga drömkoppen zebra vill flytta till mig <3
Inte omöjligt, Ann-Sofie – jag ska ju sälja den! (Och mina andra zebrakoppar.) Maila mig om du är intresserad. =)
Mycket inspirerande! Jag gjorde själv min första utrensning när jag blev gravid sen har jag gjort regelbundna utresningar, nu senast i somras. Jag ska i mars (efter att ett hushåll blir två) rensa och ordna enligt KonMari-metoden. Har beställt boken och kollar youtube för inspiration.
Ps. Tack för senaste taveltipset. Det ska jag testa i lilla hallen som nu är helt bar
Jag har inte läst Marie Kondo själv, men tror att hennes metoder som helhet är aningen för drastiska för mig så jag har skippat att köpa den än så länge. Däremot vet jag att hennes bok är full av smarta knep, som hur man bäst viker t-shirts och tröjor så att alla plagg i garderoben används. Man kan ju alltid plocka godbitarna ur boken om inte annat!
Tack för den listan! Kommer väl till pass. Fast jag har varit ganska duktig senaste halv året. Ska ta böckerna när det blir lite varmare på vinden. Men jag har fastnat nu, har fått mormors gamla servis, vinröd med guldkant går inte köra i diskmaskin. Den bara står och tar plats där jag kunnat ha annat. Ge mig råd Maria!! Sås snipor används sådana idag??
Åh, det är det svåraste – arvegods! Om du älskar den för hur den ser ut eller för att du förknippar den med mormor och om du tänker att den kan vara rolig att ta fram vid festliga tillfällen – behåll! Men om den egentligen inte riktigt tilltalar dig, aldrig används och om du behållt den mest för att man ”ska” så tycker jag att du med gott samvete kan sälja den eller ge den till någon annan släkting som uppskattar den mer. Jag hade världens ångest för min farmors skrivbord som jag haft i mitt tonårsrum, i mitt studentrum och slutligen i mitt vuxna familjehem i femton år. Men sedan flytten så har vi inte haft plats för det, det har bara stått i vägen hur vi än möblerat om. Dessutom sitter jag alltid i soffan eller vid matbordet när jag jobbar hemifrån, så det användes inte heller. Till slut bestämde jag mig för att det var dags att sälja det, och jag har faktiskt inte ångrat mig ett dugg! Jag tror även farmor skulle ha tyckt att man ska trivas och använda sina saker, inte bara förvara dem. (Hemma hos henne drack vi kaffe i koppar med guldkant även till vardags – men så hade hon ingen diskmaskin heller …=)
Tack snälla för ditt svar, då blir det senare. Lättare att duka med vita tallrikar. Varför ska vi ha dåligt samvete egentligen vi lever här och nu, så mycket har hänt på två generationer. Ha nu en bra dag.
Jag hade samma utmaning hemma, en fin servis med guldkanter från mormor som inte gick att diska i maskin. Den stod i en dammig låda i förrådet och gnagde lite på mitt samvete. En dag bestämde vi oss för att slänga ut vårt gamla fula vita porslin och använda mormors som vardagsporslin istället, hellre lite sliten i guldkanten än inte använda alls tänkte vi. Och vet du vad, tallrikarna har nu diskats i maskin i minst ett halvår och är lika fina ändå! Så det där att guldkanter inte kan diskas i maskin kan vara en myt…. Varför inte testa?
Ah, underbart! Det är ju så klart en läskig chansning, men helt rätt av er att använda finporslinet till vardags!
Går inte särskilt bra att skriva ut dem tyvärr. PDF-versioner? Nedladdat via länkarna blir bara ett html-dokument som inte fungerar att skriva ut.
Om du klickar på länkarna (dvs inte tar Spara som, utan bara klickar) så ska de öppnas som en bild i ett nytt fönster. Den bilden är i A4 och ska funka att skriva ut sen. Tyvärr tillåter inte Sköna hems sajt att jag laddar upp pdfer, annars hade jag gärna gjort det.
Åh, så inspirerande! Vilken bra mall! Tror utresning är den nya trenden även om man inte behöver gå så långt som the minimalists men de är ju även ensamstående? Lite annat tänk om man är familj/har barn. Jag tycker det viktigaste är att göra sig av med allt som irriterar, alla saker som är ivägen, som får känna ångest och bara behålla saker man verkligen tycker om!
Jag gjorde också en rejäl utresning och det känns så befriande. Älskar känslan, jag kan t.o.m unna mig lite tid att rensa bara för det få mig må bra, t.ex bara en låda nånstans. Efter att ha drivit eget hade jag enormt mycket papper, bokföring med mera… Sen att flytta, speciellt mellan olika länder gör ju att man verkligen tänker till.
Så kul utveckling av din blogg! Heja dig!
Håller helt med dig, man behöver ju inte gå till överdrift men jag tror definitivt att det finns en viktig insikt i att se att man mår bättre av att ha lite färre grejer omkring sig. Särskilt alla dessa prylar som man bara flyttar på för att de är i vägen.
Tack snälla för fint beröm!
Ett kanontips, Strukturerat sätt att följa. Me like 🙂
Din blogg har blivit kanon, saknar ”like knappen” bara.
Tina
Ah, det har du rätt i! Tack för påminnelsen, ska försöka greja en sån!
Nu efter flytt så hittar jag inte listorna! Kan du lägga upp? Behöver göra det här pronto känner jag 🙂 Kram
Hej Johanna, svarade en annan läsare samma sak – att länkarna måste ha brutits vid bloggflytten. Har fått hjälp att försöka länka om då jag själv inte hade tillgång till dator – kolla om det funkar nu!
Och vad ska jag göra som redan rensat klart och allt är
på topp. Har inte en grej i onödan.
Eftersom jag är ganska svart i tanken så tror jag
på någon form av katastrof i samhället och om det
inträffar så kan jag packa allt jag har i min bil
och åka till min Tillflykt, och att det ryms är tack vare
min utrensning. Här är mottot just nu: Inget in!
Oj, bra jobbat Karin! Här är läget långt i från så hardcore, men jag försöker rensa kontinuerligt och tänka efter innan jag för in nya saker.
Tillsammans med min fru kom vi på att det skulle vara bra att städa vinden i mina föräldrars hus. Dessvärre klarar de inte att göra det själva längre och vi däremot har inte särskilt mycket tid… Vi anlitade Ania’s Städ Roslagen AB för att sköta städningen. Föräldrarna är mycket nöjda. Nu kan de gå på vinden och hitta det de behöver utan några problem och utan allt damm som har samlats där genom åren. Städfirman gjorde ett väldigt bra jobb med vinden som vi själva höll på att glömma bort.
Jag och mina kompisar organiserade en födelsedagsfest för en av våra vänner. Ingen av oss hade någon stor lägenhet så vi fick hyra en sal istället. Det fanns dock ett problem. Vi skulle lämna tillbaka nycklarna på morgonen. Vi visste dock att vi inte skulle klara av att städa upp efter festen på morgonen. Vi hittade en lösning på detta. Städfirman. Ania’s Städ Roslagen AB. De ställde upp på morgonen och städade allting och själva behövde vi bara lämna tillbaka nycklarna. Festen blev mycket bra, salen blev välstädad och ägarna var mycket nöjda. De städade upp all röra väldigt snabbt.
Hej Maria. Vilken bra lista du gjort, blev inspererad, jag skulle verkligen behöva
rensat men det blir bara framdraget sedan måste jag vila , o sedan vet jag inte hurjag ska göra, har inge bil mmhar sålt lite men det har sänkt ner. Ska pröva din lista. Mvh Britt
Hej Britt, ta det lite i taget bara! Om min lista inte funkar kanske KonMari-metoden kan vara din grej. Lycka till!