Nu är vi hemma igen, efter ett magiskt höstlov i London! Och Hamburg! Och Bryssel! Och Amsterdam! För det är ju det som är den största fördelen med tågresande, att det faktiskt går att klämma in flera resmål på samma resa.
Båda mina barn har önskat att vi ska åka till London, det har varit deras drömresa. När vi sen insåg att Interrailkorten hoppar upp en nivå i pris från att barnen fyller tolv år bestämde vi oss för att passa på nu medan de är elva, för att spara en liten slant. Så mitt första tips är att kolla var åldersgränserna går, och det andra att passa på när det är rea på Interrailkorten – det gjorde tyvärr inte vi, eftersom vi inte hade bestämt oss ännu när korten reades ut i somras.
Hur som helst, iväg kom vi ju ändå! Och eftersom jag misstänker att ni är många som skulle vilja ta er till London utan att flyga har jag försökt skriva ner så mycket som möjligt av resan här.
Hjälp med planering
Jag kontaktade den resebyrå i Sverige som sägs vara bäst på tågresor – Centralens resebutik i Kalmar – och bad dem hjälpa mig. Dock är det många fler än jag som ber om hjälp, och de prioriterar resor som ska ske inom snar framtid först och sen förfrågningarna i turordning. Det gjorde att jag kände mig lite stressad eftersom höstlovet är en så populär reseperiod och svaren dröjde. Så, jag bestämde mig för att boka allt själv istället och lära mig på kuppen!
Men, tipset kvarstår så klart – vill man ta hjälp, testa att kontakta Resebutiken. De lägger förstås på en avgift för sin tjänst, men å andra sidan är de vana vid alla bokningssajter, hur man maxar ett interrailkort och andra knep som gör att det troligtvis är värt pengarna.
Interrailkortet
Jag köpte Interrailkort (andra klass) till oss alla fyra på Interrail.eu (obs, Interrail.se är en resebyrå, inte Interrails officiella sajt) och valde fem dagars-kort (global pass, 5 days) i hopp om att det skulle räcka. Det innebär att man får ha fem resdagar under loppet av en månad från att man aktiverat kortet (vilket man kan vänta med, så det är inte köpdatumet som avgör när månaden börjar).
Nästa steg är att ladda hem appen Railplanner. Där kan man testplanera hela sin resa (trip), och sen koppla alla sträckorna (journeys) till sitt Interrailkort. När det är gjort är det ett steg kvar som man gör i samband med själva resan – man aktiverar sina resdagar/delsträckor innan man kliver på tåget.
Det som tillkommer i kostnader utöver Interrailkortet är platsbiljetter. På vissa tåg i vissa länder behövs inte platsbiljett, och då räcker det med Interrailkortet – men på andra sträckor är det krav på platsbiljett för att få resa. Som ni ser på min skärmdump ovan från Railplanner-appen framgår det när man planerar. Det kan ju dessutom vara skönt att veta att man har en sittplats även om det inte är obligatoriskt, särskilt om man reser med barn som vi gjorde. Vi bokade därför platsbiljetter på alla sträckor, för att få sitta tillsammans och veta att vi hade platser. (Men, här går det förstås att spara pengar på att låta bli.)
Hur själva appen funkar kan man läsa om i den här superpedagogiska beskrivningen. Det som är viktigt att veta är 1) att det inte går att boka platsbiljetter i appen (det gör man hos respektive tågföretag, tex DB för tyska tåg) och 2) att man alltså måste komma ihåg att aktivera sina sträckor/resdagar innan man kliver på tågen.
Bra att veta är att om man har andraklass-Interrail så går det inte att boka egen liggkupé på SJ-tågen, utan det finns bara delad. Vill man vara säker på att familjen har en egen kupé behöver man alltså antingen ha första klass-Interrail eller boka den resan utanför Interrailkortet. På Snälltåget går det däremot bra att få en egen kupé.
Vi visste inte denna lilla begränsning på SJ när vi köpte Interrailkortet (och Snälltåget gick inte det datum vi ville resa hem), men tänkte också att det inte är hela världen – jag har delat kupé med främlingar förr och det har funkat fint! Folk är generellt väldigt hänsynsfulla och hjälpsamma, för att det ska funka smidigt för alla. Så blev det även denna resa, vi delade med två främlingar på nattåget mellan Malmö och Sthlm. Inga problem alls, och en nyttig erfarenhet för barnen.
Alltså:
- Kontakta Resebyrån i Kalmar om du vill ha hjälp. (De kan också räkna ut om Interrailkort lönar sig eller ej.) Tar du hjälp av dem är inte alla steg nedan nödvändiga, de guidar dig vidare.
- Om du ska boka allt själv: Köp Interrailkort på Interrail.eu, gärna under reatider, men vänta med att aktivera det.
- Ladda ner Railplanner-appen och mata in pass- och Interrailkortsnummer.
- Planera resan i Railplanner-appen (”Trip” är hela resan”, ”journey” är varje delsträcka.)
- Boka sträcka för sträcka hos respektive tågbolag, tex SJ/Snälltåget, DB, Eurostar. Börja med de svåraste (Eurostar och nattågen).
- Se till att varje person har sin Trip med alla Journeys inlagda i Railplanner-appen om alla kör med sin egen telefon, eller skapa flera profiler i din egen app om du är reseledare för hela familjen (det var jag).
- När det är dags att resa, aktivera Interrailkortet.
- Innan du kliver på respektive tåg, putta det lilla reglaget för varje journey till gult i Railplanner-appen (det gör kortet giltigt på sträckan).
Planera resan
Jag började med att göra en grov planering utifrån de datum vi hade att leka med under höstlovet. Vi ville åka en annan väg hem än dit, och också se lite i de städer vi passerade – dvs vi åkte inte hela vägen till London i ett svep utan såg till att ha tid att utforska fler städer. Mer upplevelser för pengarna och en bekvämare resa!
Vi ville också planera luftigt så att inte korthuset skulle falla vid minsta försening, utan hellre ha en längre paus mellan bytena och kunna gå och äta eller ta en promenad.
Så jag kollade sträcka för sträcka, hur lång tid och hur många byten de innebar och strösslade sedan ut resorna över lovdagarna.
Så här såg vårt schema ut:
Torsdag 24 oktober: Nattåg Stockholm-Hamburg, eller egentligen dagtåg till Malmö och sen nattåg därifrån till Hamburg. Vi åkte med Snälltåget 16.20 från Stockholm, bytte i Malmö och var framme i Hamburg tidigt fredag morgon, 05.32. (Här skulle eventuella förseningar inte spela någon roll eftersom vi ändå skulle tillbringa hela nästa dag i Hamburg.) Resdag 1/5.
Fredag 25 oktober: Tillbringa dagen i Hamburg, sova på hotell. Inga tågresor.
Lördag 26 oktober: Dagtåg Hamburg-Bryssel med byte i Köln. Vi skulle åka från Hamburg 08.45, vara framme i Köln 12.49 och resa vidare 13.42 för att kliva av i Bryssel 15.35. Inte hela världen om förseningar skulle uppstå här heller, eftersom vi skulle sova på hotell i Bryssel. Resdag 2/5.
Söndag 27 oktober: Eurostar dagtåg Bryssel-London, vi skulle åka från Bryssel 12.56 och vara framme i London 13.57 (med tidsskillnad, så resan tar ca två timmar). En enda sträcka, så inte heller här skulle förseningar vara något att få panik över.
Däremot ska man veta att Eurostar under Engelska kanalen är lite speciellt, det är säkerhets- och passkontroll precis som på en flygplats, så man behöver vara på plats i god tid (60-90 minuter innan avgång). Tåget går i tunnel under kanalen, lite som vilken tågtunnel som helst men längre förstås. En del av resan går ju också på land från Bryssel till Calais (med stopp i Lille) och från Dover till London, så inte hela vägen är i tunneln. Noll läskigt! Resdag 3/5.
Måndag 28 oktober: London. Inga tågresor.
Tisdag 29 oktober: London. Inga tågresor.
Onsdag 30 oktober: Eurostar dagtåg London-Amsterdam på kvällen, vi skulle lämna London 18.04 och vara framme i Amsterdam 23.15. Fyra timmars tågresa (men bara i tunnel mellan Dover och Calais förstås), och för oss skulle klockan vara 22.15 när vi kommer fram tack vare tidsskillnaden så det kändes okej även om förseningar så klart skulle bli lite jobbiga. Men detta var den enda avgång med direkttåg vi fick plats på, så den fick det bli. (Just den här perioden byggs Amsterdams centralstation om, vilket gör att det är färre avgångar – annars hade vi hellre bokat dagtåg förstås.) Resdag 4/5.
Torsdag 31 oktober: Amsterdam. Inga tågresor.
Fredag 1 november: Dagtåg Amsterdam-Köpenhamn (med byten i Osnabrück och Hamburg). Lång resdag med tidig start i Amsterdam 05.59, framme 18.16 i Köpenhamn. Middag i Köpenhamn, och sedan tåg över till Malmö där nattåget avgår 22.30. Resdag 5/5.
Obs! Just när vi skulle resa var det en hel del banarbeten i Tyskland som ställde till det för hemresan, vi hade annars tänkt ta nattåg hem från Hamburg för att slippa en så lång resdag. Då hade vi kunnat åka senare från Amsterdam, och sluppit dagtåget mellan Hamburg och Köpenhamn som ändå tar lite över fem timmar. Men, nu släpptes inga såna biljetter när vi ville åka, så då löste vi det så här istället.
Dags att boka!
Jag utgick från de sträckor jag visste var mest ”risky” – under Engelska kanalen. Där går Eurostar, och på dessa tåg finns ett begränsat antal platser vikta för Interrailresenärer på varje tåg så vill man utnyttja rabatten (och det vill man ju!) så måste man vara lite på hugget. Det går dessutom inte enorma mängder tåg varje dag, och det finns inte riktigt några alternativa resvägar (förutom färja). Dessutom är Eurostar som sagt nästan som att flyga – det är en omfattande säkerhetskontroll, man måste vara på plats i god tid innan, och så vidare. Vi ville därför bara ha Eurostar-sträckan den dagen, för att inga förseningar skulle ställa till det.
Så, jag kollade upp sträckorna Bryssel-London och London-Amsterdam först, och bokade dessa som direkttåg direkt på Eurostars sajt med Interrailrabatt.
Här kommer ett varningens ord: Dubbelkolla att du verkligen är på rätt datum innan du bokar och betalar! Jag råkade klicka på fel datum åt ena hållet, och att korrigera det kostade 700 kronor i ombokningsavgift. Surt sa räven, men nu har jag lärt mig!
När dessa var bokade var det lättare att pussla med resten utan stress.
Vi bokade Hamburg-Bryssel med byte i Köln, och ordnade nästan en timmes bytestid. Bra bensträckare, och möjlighet att äta eller köpa med lunch till tåget på stationen – och lite marginal för smärre förseningar. Resorna bokade vi via ”tyska SJ”, alltså DB – via Bahn.de eller appen DB navigator. DB kör hela vägen till Amsterdam, Bryssel och Köpenhamn, så vi behövde alltså bara boka hos Eurostar (för sträckan till och från London), DB/Bahn (för alla övriga internationella sträckor) och SJ/Snälltåget (för resorna inom Sverige).
Eftersom vi hade Interrail klickade vi i ”Book seat only” hos DB och då går de allra flesta sträckor bara på 10,40 euro (cirka 120-130 kr) totalt för alla fyra i familjen. (Se upp för sträckor där ”Flix” anges som operatör dock, för Flixbus/Flix train ingår inte i Interrail.) Hos DB kan du också ställa in minsta bytestid du vill ha när du söker, så att reseförslagen inte blir så tajta.
Hos DB behöver du inte ange Interrail någonstans, utan du bokar bara ”Seat only” på de sträckor du vill åka och lägger in dem i Railplanner. (Och som sagt – du behöver inte boka platsbiljetter ens, men då riskerar du alltså att få sitta på golvet i värsta fall. I Railplanner står det ”seat reservations optional” på vissa sträckor och ”seat reservation recommended” på andra – för att de ofta är fullsatta. Vi bokade platsbiljetter på alla – lätt värt pengarna, eftersom det inte alls är särskilt dyrt!
Jag tyckte att det var enklast att kolla upp en sträcka med så få byten som möjligt, till exempel Hamburg-Bryssel med byte i Köln, och sen boka Hamburg-Köln för sig och Köln-Bryssel för sig. Jag är ju dock rookie och det kan nog gå att komma billigare undan om man bokar alla sträckor i ett svep. Men, eftersom platsbiljetterna bara kostade omkring 120 kr per sträcka för hela familjen tyckte jag det var värt att ta en sträcka i taget för att lättare kunna välja platser och styra avgångstider. Man gör som man vill!
(Vi bokade fyra platser i grupp med bord där det gick, för det innebär ju att två alltid får åka i rätt riktning – kan vara bra om man åker med barn som kanske blir åksjuka. Plus lättare att spela spel tillsammans! Men det gick inte på alla tåg, så ibland satt vi två och två istället.)
Amsterdam-Köpenhamn blev det ju två byten, och vår minst optimala resdag utan tvekan. Relativt korta byten för att hinna hela vägen på samma dag (eftersom vi bara hade en resdag kvar på Interrailkortet), och dessutom ett nattåg att passa i Malmö.
Men, vi ordnade så få byten som möjligt, skapligt med luft mellan bytena (ca 1,5 timme i Osnabrück och 40 minuter i Hamburg) och såg till att resa så tidigt att vi hade marginal för förseningar till Köpenhamn. Ordinarie ankomsttid 18.16 till Köpenhamn, nattåget skulle gå 22.30 från Malmö. Gott om tid för en trevlig middag i Köpenhamn och en tur över sundet till Malmö. Och om något skulle gå snett längs vägen hade vi ändå mer än fyra timmar att spela på.
För att inte bli helt strandade såg vi dock till att boka avbokningsbara biljetter på dagtåget Malmö-Stockholm dagen efter också, så att vi hade en backupplan. Jag hade till och med tänkt boka en avbokningsbar hotellnatt i Malmö, men avbokningen hade i så fall behövt göras vid kl 13 på dagen (och så tidigt skulle vi ju inte veta om vi blir försenade eller ej) – så här fick vi chansa och hoppas att vi kunde hitta ett hotell om vi helt missade nattåget.
Ja, här var jag lite nojig helt klart, men det kändes ändå skönt att ha en plan B redo.
Hur gick det då?
Alltså det gick så BRA! Inget tåg blev försenat med mer än 16 minuter, varken i avgång eller ankomst. Inga tåg ställdes in, inga byten missades. Vi kunde lugnt avboka det extra dagtåget från Malmö, och följde resplanen till punkt och pricka.
Det är klart att man kan ha otur, men här kände jag mig också trygg med att jag planerat så luftigt att det skulle behöva hända något extraordinärt strul för att vi verkligen skulle få problem. Vi hade liksom inte bråttom till något, så det blev en väldigt stressfri resa.
Vi hade dessutom tur med vädret, strålande sol i Hamburg och Bryssel (där det var 21 grader varmt!), mulet med något enstaka duggregn i London och mulet med uppehåll i Amsterdam. Perfekt höstlovsväder!
Hur lång tid tar det att åka tåg till London?
När jag bad er skicka in frågor kring resan på Instagram var detta en av de vanligaste, och den är ju nästan hopplös att svara på tyvärr. Det beror ju helt på hur man lägger upp resan, med antal stopp, nattåg eller ej och så vidare. Vi åkte alltså torsdag em kl 16.20 och var inte framme i London förrän söndag em kl 14 – men då hade vi ju också tillbringat en hel dag och natt i Hamburg, och en eftermiddag, kväll, natt och förmiddag i Bryssel på vägen. Jag skulle tro att vi som snabbast hade kunnat vara framme sent fredag kväll i London om vi fortsatt direkt från Hamburg tidigt på morgonen, men då hade vi varit sjukt trötta – och förstås också riskerat att förseningar ställt till det med bytena.
Vi valde ju också att åka via Bryssel på vägen dit och Amsterdam på vägen hem för att få se två städer, men Bryssel är snabbare så vill man till London och hem så snabbt och effektivt som möjligt är det smartare att ta Bryssel åt båda håll.
Railplanner-appen för en del rolig statistik, och så här ser det ut för vår resa som helhet:
- Länder: 6 (de räknar in Sverige och Danmark, dock inte Frankrike även om vi åkte även där)
- Sträcka: 3 818 km
- Antal tåg: 11 totalt
- Platser: 9 stycken
- Tid på tågen: 1 dygn, 18 timmar och 23 minuter (tur och retur alltså)
I Tågsemester-gruppen på Facebook finns det flera trådar om snabbaste vägen att åka. Det var aldrig intressant för oss, eftersom vi såg resvägen även som resmål – men där kan man få tips om man behöver hitta ett snabbare upplägg än vårt.
Priset då? Vad kostar det?
Jag tycker att det är intressant att utgångspunkten alltid är att tåg är dyrare än flyg. Ja, om man tänker åka direkt till London och hem igen, utan att lämna flygplatser/tågstationer därimellan, så blir tåget dyrare.
Men, så reser man ju inte med tåg?
Hela poängen för oss var att hinna se fler städer eftersom vi ändå stannade i dem. Mina barn fick ett höstlov som tillbringades i Tyskland, Belgien, England, Nederländerna och Danmark (även om det bara blev en middag i det sistnämnda landet). De tyckte att det kändes otroligt häftigt, och inför resan pratade de mer om att de skulle få ”se en massa länder” än att vi faktiskt skulle till drömresmålet London. De passade till och med på att ta kort genom tågfönstret när vi åkte mellan Bryssel och Calais eftersom vi då var i Frankrike också – även om vi inte lämnade tåget.
Så – prisjämförelsen borde ju inte vara T&R Stockholm-London rakt av, utan samma rutt fast med flyg. Det vill säga flyg till Hamburg, sedan flyg Hamburg-Bryssel, Bryssel-London, London-Amsterdam och Amsterdam-Stockholm. Och då ser kalkylen plötsligt inte så dum ut för tåget. Varje pris nedan är för fyra personer, varav två barn som är 11 år.)
Tåg – alla kostnader
- Interrailkortet: 7579,17 kr (2 klass, 5 dagar, två barn under 12 år, ingen rabatt eller rea i övrigt)
- Sthlm-Hamburg: 1795 kr (obligatoriska platsbiljetter, lite extra för egen kupé, nattåg Snälltåget)
- Hamburg-Bryssel: 241 kr (frivilliga platsbiljetter dagtåg Hamburg-Köln och Köln-Bryssel, DB)
- Bryssel-London: 1494 kr (obligatoriska platsbiljetter Eurostar)
- London-Amsterdam: 1728 kr (obligatoriska platsbiljetter Eurostar)
- Amsterdam-Köpenhamn: 361 kr (frivilliga platsbiljetter Amsterdam-Osnabruck, Osnabruck-Hamburg, Hamburg-Köpenhamn, DB)
- Köpenhamn-Malmö: 0 kr (finns inga platsbiljetter på Öresundstågen)
- Malmö-Stockholm: 920 kr (obligatoriska platsbiljetter nattåg SJ, delad kupé)
Totalt: 14 118,17 kr
Ja, det är mycket pengar, ingen tvekan om det. Alla typer av utlandssemestrar kostar ju en hel del, det är ett privilegium som verkligen inte är alla förunnat. Och sen tillkommer ju hotell, nöjen och mat (där man får avgöra själv nivå på boende, om man vill bo så man kan laga egen mat eller äta ute och vilken typ av nöjen man bokar in förstås).
Det går som sagt att pressa priserna lite också, genom att köpa Interrailkortet när det är rea och genom att skippa platsbiljetter där de inte är obligatoriska.
Flyg – alla kostnader
Om vi då tänker att vi reser mellan städerna exakt samma datum, men istället med flyg, så blir det så här (enligt en reserobot som letade upp billigaste alternativen) för oss fyra:
- Sthlm-Hamburg: 6332,40 kr
- Hamburg-Bryssel: 4276 kr
- Bryssel-London: 4052 kr
- London-Amsterdam: 2806 kr
- Amsterdam-Stockholm: 4728 kr
Totalt: 22 194,40 kr
Och då har jag som synes inte ens räknat in Köpenhamn där vi åt middag som ett stopp, annars hade det blivit ännu dyrare. Nackdelen med flyget är också att du inte kan resa över natten inom Europa, dvs ska resan vara i lika många dagar totalt krävs två extra hotellnätter om man flyger – så totalen blir ännu högre.
Direktflyg – alla kostnader
Jag kollade också billigaste flyget tur & retur London på de datum vi börjar och slutar vår resa, det blev med Malta Air via Ryan Airs sajt – så lågprisflyg.
Totalt: 9265,60 kr
Billigare än tågresan alltså, men fortfarande kostsamt – och bara ett resmål istället för fyra. Skulle vi resa på det sättet skulle vi ju också behöva nio hotellnätter i London istället för tre för att få motsvarande längd på resan, vilket också skulle kosta en massa pengar. Och ja, så har vi ju den helt orimliga klimatkostnaden för flyget dessutom.
Missförstå mig rätt, det vore ju fullkomligt rimligt om flyget bar mer av sina egna klimatkostnader och tåget subventionerades så att den längre restiden och de lägre utsläppen inte automatiskt innebar högre pris. Jag vill ju att fler ska vilja och våga testa tåget!
Men, jag tror ändå vi har en skev bild av prisskillnaden och ofta jämför äpplen och päron. Ska vi jämföra tåg och flyg på en resa med totalt fyra inbakade resmål så måste ju även flyget landa där, eller hur?
Mina slutliga tips
För att sammanfatta – det funkade finfint att resa till London på höstlovet med två barn (förutsatt att plånboken räcker till förstås).
Att boka själv gick faktiskt bra, även om det tog en hel del tid för mig eftersom jag aldrig rest med Interrail tidigare – men man lär sig och det går lättare och lättare! Några sista minuten-tips:
- Boka luftigt om du kan. Resan blir roligare utan stress och ändrade planer på grund av förseningar. Hellre en skön hotellnatt i en spännande stad längs vägen än att pressa in långa sträckor med många byten på en dag. Då upplevs heller inte resan som lika jobbig för varken barn eller vuxna.
- Ha framförhållning. Loven är ofta populära semestertider i många länder, så biljetterna kan ta slut på vissa sträckor. Var ute i god tid om du vill resa på exempelvis påsk- eller höstlov.
- Weekendresor funkar för närmare resmål, som Bremen, Lübeck, Hamburg, Köpenhamn och Berlin. Till London behövs fler dagar än en weekend. Vi var borta 8,5 dygn ungefär (torsdag em till lördag morgon veckan efter) och det kändes precis lagom. Så en veckas semester plus helgen före och efter!
- Ta hjälp av Tågsemester. Denna magiska facebookgrupp är så hjälpsam och kunnig, jag tog hjälp av dem flera gånger när jag körde fast och fick tips på alternativa rutter och till och med förslag på specifika tåg att boka.
- Glöm inte att ange att du har Interrail om det behövs. Olika bolag har olika sätt att hantera Interrailresenärer. På Snälltåget och SJ liksom Eurostar under Engelska kanalen ska du mata in Interrailnumren för att få rätt pris, medan du på Bahn.de (DB) inte behöver ange alls att du har Interrail, utan det räcker att du bokar ”Seat only”. Kolla vad som gäller med de bolag du ska resa med.
- Tänk smart med nattågen. För Interrail funkar det så att om du börjar en resa ett datum och kommer fram ett annat så räknas det bara som en resdag. Det gör att det är smart att resa under dagen och avsluta med nattåg (som vi gjorde på hemvägen Amsterdam-Sthlm, vilket räknades som en resdag eftersom vi klev på nattåget före midnatt även om vi reste från 6 på morgonen på fredagen till 6 på morgonen på lördagen). Det är däremot mindre smart att göra tvärtom (dvs att börja med ett nattåg på kvällen och resa vidare med ett annat tåg nästa dag, för det räknas då som två resdagar). Vårt nattåg Sthlm-Hamburg var alltså inte optimalt ur Interrailsynpunkt, men eftersom vi inte skulle resa vidare nästa dag och resdagarna ändå räckte gjorde det inget.
- Om resdagarna inte räcker … Jag trodde ett tag att vi skulle behöva sex resdagar eftersom banarbete ställde till det och vissa nattåg var slutsålda. Det råd jag fick då var att kolla upp vilken av övriga resdagar som skulle bli billigast att boka utan Interrail (just då Amsterdam-Hamburg som skulle ha kostat omkring 600 kr för oss alla fyra) och boka detta separat, så Interrailkortet utnyttjas på de dyraste resdagarna. Vi behövde aldrig utnyttja detta knep, men bra att veta! (Om någon försening skulle göra att du inte kan hålla antalet resdagar kan Interrail också ge dig en extra resdag om du meddelar vad som hänt.)
- Boka hotell nära stationerna. Med något undantag bodde vi rätt nära tågstationen, vilket minimerade kånkandet av bagage och gjorde det enklare att hantera tidiga avgångar och sena ankomster. Värt att tänka geografiskt smidigt alltså, särskilt om man reser med barn. Vi hade också förköpt Visitor Oyster Cards för kollektivtrafiken i London, så när vi kom fram till St Pancras med Eurostar kunde vi gå direkt ner i tunnelbanan och åka vidare till hotellet (nära Paddington) utan att behöva lista ut hur man köper dem. (Det enda vi gjorde på plats var att gå till en disk på St Pancras och omvandla två av korten till barnkort, för det kan man inte göra i förväg.)
- Se resan som en del av upplevelsen! Att bara räkna timmar och minuter gör att resan kommer att kännas lång. Om du däremot ser reseupplevelsen som en del av helheten, där du kan läsa, lyssna på ljudbok, spela kort med barnen, rita eller bara ha tid att prata om livet blir tågresan något helt annat.
- Våga! Det verkar krångligt och det tar lite tid första gången om man som jag aldrig rest med Interrail förut. Däremot har jag rest mycket med tåg, och vet att det går och att det alltid löser sig. Att boka allt själv var lite bökigt, men med hjälp av Tågsemestergruppen gick det ju, och resan blev hur bra som helst! Och till nästa resa har jag järnkoll på både bokning och Railplanner-app, så jag ser det som att jag gått en kurs!
Det var det! Vill ni kanske också ha packningstips? Eller är ni fullfjädrade packare redan?
Kul! Har bara åkt tåg till London en gång, via Bryssel, det funkade fint.
Detta höstlov åkte vi till Berlin. Inte optimalt denna gång – ditresan blev tidigarelagd (!) 6 timmar med ett par dagars varsel vilket ställde till det lite. Hemresan – vi stod 3 timmar på en kall perrong i Berlin och väntade på tåget vars avgångstid hela tiden flyttades fram en stund i taget. Skulle jag göra om det? Absolut! Även om vi åkte nattåg båda riktningarna den här gången blir det en helt annan känsla av att faktiskt RESA.
Ah, oturligt! Men så bra att du ändå känner att resa med tåg är grejen! Så känner jag med.
Väldigt bra inlägg!
När man bokar med Bahn kan man lägga in ”stop over” för att få längre byte på en eller flera platser eller för att det ska matcha med dom tåg man vill ta. Det brukar vara billigare än att köpa varje sträcka för sig.
Ah, smart!
Tack för pedagogisk genomgång! Nu är respeppen enorm!
Hurra för det!
”Boka luftigt”.
Bra, matigt och inspirerande inlägg, tack för det! Helt klart kul att testa tåg ute i Europa och man blir ju också varse att vi faktiskt har väldigt bra tågprodukter här hemma i Sverige.