När jag såg den här klockrena illustrationen av hur vår konsumtionspyramid borde se ut (i själva verket gissar jag att den tyvärr är upp-och-ner-vänd …) så kunde jag inte låta bli att göra en egen version av den och sprida den här. För visst är det så här vi måste lära oss att tänka?
Jag misslyckas själv fullständigt med detta, ska erkännas – vilket inte minst blev tydligt i helgen när jag blandade ihop vilka stickade tröjor som måste handtvättas och vilka som kunde köras i fintvätt – och därmed krympte två favoriter till Tilda-och-Alfred-size … Vårda det du har var det, ja.
Jag tog dock en liten revansch samma dag när jag lyckades låna ihop flytvästar till barnen istället för att behöva köpa nya – såna saker som kanske bara hinner användas ett par gånger finns det ju verkligen skäl alls att köpa nytt.
Den här pyramiden (som ursprungligen kommer från Ekoguiden, är illustrerad av Ulrika Freya Neldorin och som jag hittade via facebooksidan för kampanjen Inget NYP (nyproducerat) i jul) ska helt klart bli min kom ihåg-bild nummer ett nästa år. Kanske din också?
Vilken bra grej! <3 tack för inspiration!
Visst var det!
Jättesmart pyramid! Ska bära med mig det tänket 🙂
Vilken helbra pyramid! Hela 7 alternativ att överväga innan en kommer till att köpa nytt, väldigt tänkvärt!
Det här kanske kan hjälpa dig att rädda dina tröjor (har inte testat själv):
http://www.expressen.se/leva-och-bo/krympt-kladerna-sa-har-latt-raddar-du-dem/
Här är också ett tips, fast med balsam:
http://www.tidningensolo.se/sa-latt-raddar-du-du-klader-som-har-krympt-i-tvattmaskinen
Åh, tack!!
Hej!
Presenterar du vinnarna i adventskalendern eller är det bara vinnarna som fåt ett mail att de har vunnit? Och så undrar jag om det presenteras efter varje lucka eller ett visst datum? 🙂 / Nyfiken och förväntansfull
Hej Christina, vinnarna får mail allt eftersom företagen drar dem, och sen presenteras alla vinnarna när kalendern är avslutad. Lycka till!