Det verkar som att de flesta av er föredrar ett svep i bloggformat snarare än som nyhetsbrev, så vi kör på det! Här kommer ett nytt nyhetssvep, och även om jag inte utlovar en varje vecka-frekvens på detta så måste jag ju erkänna att det är otroligt roligt att sätta ihop denna godispåse av nyheter, inspiration och tänkvärdheter. Så jag är otroligt glad över er pepp – tack!
Problemen med fri frakt – returerna ökar (även i butik!)
Visst har det blivit smidigare att shoppa sen onlinehandeln tog fart, men tyvärr blir våra konsumtionsmönster allt mer ohållbara också. Vi klickar hem samma tröja i tre storlekar och fem färger för att sedan returnera de som inte passar. Returertransporterna belastar klimatet ytterligare, och om returhanteringen (till exempel att ånga, vika och ompaketera tröjan) blir dyrare än plagget är värt är risken stor att det istället slängs.
Nu börjar även vår shopping i fysiska butiker att balla ur, visar ny statistik. Returerna ökar alltså, både online och i fysiska butiker, trots att vi får allt bättre koll på vilket vansinne fri frakt kan leda till. Kan vi enas om att aldrig handla mer än vi tänkt behålla?
Veckans 4 SoMe-tips
1. #garderobsaktivering är årets hittills mest inspirerande hashtag, som min grymma kontorskollega Maria Lagerman (som är expert på hållbart mode) lanserat. Maria vill peppa oss att börja använda alla de där plaggen som redan hänger i garderoben, och i hennes instastories (höjdpunkten Aktivering!) får vi följa hennes egen aktiverade garderob.
2. Om det ändå saknas plagg har Elsa gjort ett toppeninlägg med inspiration på vad man kan fynda i klädväg på loppis, som randiga tröjor till exempel. Pedagogiskt och peppigt!
3. Hur hållbar var egentligen möbelmässan och designveckan? Trend-Stefan är inte imponerad.
4. Två flygfria år, firar Naturligt snygg-Hannah, med ett inlägg om såväl hur det har varit som hur hon kommer att resonera kring flyg framöver.
Veckans tv-tips: Tunn is
Klimatkrisen är ett hot, och alltså görs det spänningsserier om frågan. Kör på, säger jag – som tänker att allt som skapar uppmärksamhet kring världens viktigaste fråga måste vara av godo. Tunn is finns på Cmore, och efter att ha sett första avsnittet kommer jag att fortsätta titta.
Veckans 5 snabba
1. Förpackningsfria butiker tilltalar allt fler, och nu öppnar Stockholms första – Hushållet – i Bagarmossen. (Samtidigt är det värt att påminna om att det främst är vad vi äter som spelar roll ur klimatsynpunkt, inte var det kommer ifrån eller hur det är förpackat.)
2. Opinionen spelar roll! Tidigare i veckan kom nyheten om att nattågen mellan Göteborg och Narvik läggs ner. Allmänheten reagerade med ett ramaskri, och bara någon dag senare ändrades beslutet. Underskatta aldrig kraften av att göra din röst hörd i olika frågor! (Nu hoppas vi bara att ändringen inte bara är tillfällig …)
3. Garanterad eltaxi är grejen när nya taxiappen WeRide lanseras. Än så länge är antalet bilar relativt lågt och tjänsten finns i Stockholm, men här lär fler företag se potentialen på sikt.
4. Klimatet + humor = sant när Hasse & Tages klassiker Äppelkriget sätts upp på Helsingborgs stadsteater. Har du vägarna förbi under våren, passa på!
5. Norska Vestre utsågs till årets monter på Stockholm Furniture Fair, tack vare sitt hållbarhetsfokus. Montern var skapad av Note Design Studio, som sett till att montern byggts av material som var lätt att plocka ner och återanvända eller återvinna. Motiveringen löd:
Denna monter tar hållbarhet till en helt ny nivå. Inte nog med att alla delar kan återanvändas, det är också väldigt anmärkningsvärt hur varumärket har räknat ut koldioxidavtrycket för varje enskild produkt.
Veckans klimataktion!
Apropå att opinionen kan göra skillnad – denna vecka lanserar FN världens största opinionsundersökning kring klimatet, och svaren är tänkta att analyseras och sedan skickas till beslutsfattare för att de lättare ska kunna fatta beslut som har stöd av opinionen.
Redan första dagen var 1,2 miljoner (!) människor världen över inne och spelade klimatspelet och gjorde sina röster hörda, så in och rösta, för sjutton!
Om alla ska läsa twitter-trådar för att veta vad som är bra och dåligt för miljön är vi riktigt illa ute!
Vilken … intressant kommentar! Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men jag tänker att avsändaren och budskapet alltid är viktigare än kanalen. Här är någon som har koll och valde dela med sig av sina kunskap på twitter. Jag tyckte att ännu fler borde läsa denna kloka tråd och delade den vidare. Inget tvång att läsa, men förhoppningsvis fick några av mina läsare lite nya insikter av länken. (Och ja, vi är illa ute oavsett, om vi inte gör allt för att ställa om från och med nu.)
Om den stora mängden returer: Boozt valde i höstas att ”banna” kunder med ett oseriöst/onormalt returbeteende. De fick mycket kritik för detta från sina kunder och tappade först en hel del. Nu när deras senaste ekonomiska rapport är klar visar det sig att beslutet var en framgångsfaktor som lett till ett rekordartat resultat för företaget. Miljön har ju också vunnit men det redovisades tyvärr inte i ekonominyheterna. Men när årsredovisningen med deras hållbarhetsredovisning kommer så bör det redovisas där.
Så färre returer gynnar ju både miljön och företagen och vi måste definitivt ändra köpbeteende!
Så intressant, tack för info!! Och precis så hoppas man ju att det ska funka!