Antiklimax på klimatmöte
STHLM +50. I Stockholm har klimatmötet Sthlm +50 ägt rum, vilket faktiskt mest verkar ha resulterat i trafikkaos i innerstaden ironiskt nog. Mötet, som uppmärksammade att det är 50 år sedan den första klimatkonferensen i FNs regi ägde rum i Stockholm 1972, har fått svidande kritik från alla tänkbara håll – från Gunhild Stordalen till Johan Rockström, och förstås klimataktivister. Oklara målsättningar, dåliga förberedelser och brist på faktiska resolutioner – kanske ledde STHLM +50 snarare till fler utsläpp än färre, med tanke på hur många internationella gäster som rest hit?
Att Sverige dessutom under 50 år av miljölöften brister i 3 av 4 fall eldar bara på uppfattningen om att Sthlm +50 är ett misslyckande.
Veckans lyssningstips: Tjugosjuttiotvå
Tjugosjuttiotvå. En intressant poddsatsning hade premiär i veckan också, i samband med miljökonferensen. Det är Spotify som tillsammans med Planethon skapat tre ljudnoveller som utspelar sig år 2072. Novellerna är skrivna av Tuva Novotny och Henrik Björn baserade på Dr Andrew Merries forskningsgrundade framtidsscenarion, och inläste av Edvin Ryding och Gizem Erdogan. Finns att höra här!
Veckans 3 SoMe-tips
1. Om andrahand i första hand. @dearlizette har skrivit ett så bra och peppigt inlägg om hur hon praktiskt går tillväga för att kunna handla secondhand så ofta som möjligt. Tipsen i sig är ganska självklara (loppisar, Tradera, auktionshus osv), men genom att förklara hur hon tänker kring sina val – som att i första hand utforska de lokala loppisarna – blir inlägget mer handfast och hjälpsamt.
2. Om privilegiet att kunna välja secondhand till barnen. @johannaleymann.se rev internet med detta inlägg om hur det faktiskt är ett privilegium att kunna välja begagnat, lagat och lappat till sina barn, eftersom vi som är resursstarka aldrig behöver oroa oss för att förskola och skola skulle ifrågasätta vårt föräldraskap utifrån hur barnen är klädda. Viktigt!
3. Om att jobba för att leva. @hallbartmedalexandra har klivit av ekorrhjulet och lever numera vanlife, och i ett intressant instagraminlägg berättar hon om hur det valet kan provocera andra – men att hon vägrar ha dåligt samvete.
Veckans titt-tips: WWFs utfrågning om skogen
Utfrågningsdags. På tisdag den 7 juni kl 09.00 håller WWF ett valseminarium, ”Skogens biologiska mångfald och skogspolitiken – Vad vill partierna?”, som lär bli väldigt intressant! Seminariet går att följa online här, och bor man i Stockholm och är sugen på att närvara fysiskt så går det förmodligen också bra – anmäl dig här!
Veckans 5 snabba nyheter
1. Naturskyddsföreningens partigranskning. Valet tar allt större plats på agendan, och nyligen släppte Naturskyddsföreningen sin granskning av partiernas klimat- och miljöpolitik. Med tanke på att detta är den allra viktigaste frågan inför valet är det intressant läsning.
2. Långlivade batterier utvecklas. Elbilar är bättre än fossilbilar sett ur ett livscykelperspektiv, det har forskningen slagit fast, men oproblematiska är de förstås inte ändå. Till batterierna behövs mineraler som bryts i gruvor, batteriets livslängd är fortfarande inte optimal och batteriåtervinningen har inte riktigt kommit på plats än. Men, goda nyheter! Det forskas för fullt på att ta fram riktiga superbatterier som kommer att överleva själva bilen, det vill säga när bilen gjort sitt (vilket också tar många, många år förstås) så kan batteriet återbrukas i en ny bil. Batterier som håller i 100 år snackas det om, och naturligtvis är Tesla inblandade.
3. Tyngre bilar = negativ utveckling. Men, än så länge är bilindustrin inte riktigt på rätt spår. Gröna Mobilister har till exempel kartlagt snittvikten hos nyregistrerade fordon, och fått fram genomsnittet 1 800 kilo. Så sent som 2015 var snittvikten 1 600 kilo. Så vad är problemet? Jo tyngre fordon sliter mer på både däck och vägbeläggning, vilket leder till fler skadliga partiklar. Dessutom krävs ju mer resurser ju tyngre bilen blir. Än så länge ökar såväl diesel- och bensinbilar som elbilar i vikt, och här får elbilsproducenterna se upp – om fossilbilarna får stopp på viktuppgången och elbilarna fortsätter att bli tyngre kan det på sikt bli så att elbilar är sämre för hälsan, trots att de inte släpper ut avgaser.
4. Hållbaraste kommunerna. Eftersom det var några veckor sen jag publicerade ett svep sist så har den här nyheten lite tid på nacken, men ändå värt att notera att Skåne verkar vara the place to live ur hållbarhetssynvinkel. För när Aktuell hållbarhet rankar Miljöbästa kommunerna 2022 hamnar Malmö på 1:a plats, Lund på 2:a plats och Helsingborg på 3:e plats. Se alla listor här.
5. Tre intressanta texter om flyg. I svallvågarna efter pandemin slår såväl passköerna som incheckningen på flygplatserna nya rekord, men resa vill många ändå. Det har lett till en lång rad intressanta texter om flyg, både med klimatvinkel och mer aningslösa och populistiska ingångar.
- Alla har rätt att flyga charter på sommaren. Susanna Kirkegaard tycker att vi borde gå hårdare åt ”storflygarna” snarare än den hårt arbetande vanlisen som drömmer om charterresor sommartid. Och visst, hon har en poäng i att ett litet fåtal flyger vansinnigt mycket, och gick det att komma åt dem skulle ju en hel del vara vunnet. Jag håller också med om att vi måste ha ett klassperspektiv i alla klimatdiskussioner. Men, det som inte framkommer i Kirkegaards text är att majoriteten av Sveriges medborgare redan hör till de 10 rikaste procenten i världen, och att vi redan flyger 4-5 gånger mer än genomsnittet. Dvs även om det absolut finns de som är värre måste vi kunna syna våra egna vanor i sömmarna också.
- Flygskam och fördömande av andra gör dig olycklig. En som inte heller ser den större bilden är Jennifer Wegerup, som strutsar helt för klimatfrågan och istället pratar sig varm om vår korta tid på jorden och att vi måste ta tillvara på den. (Genom att flyga, tydligen.)
- Därför ljuger vi för oss själva om flygresan. DN tar ett beteendevetenskapligt grepp om vårt flygande, mycket intressant!
Dyker ni på intressanta blogginlägg, artiklar och nyheter som skulle passa i Hållbara svepet ibland? Tipsa mig gärna!
I Tyskland kan man från juni månad åka tåg för 9 € per månad (gäller inte för ICE+IC = snabbtåg) och det skrivs en del om det i svenska medier. Tågen är överfulla och det hörs många röster om genomförandet, såväl positiva som negativa. Nu när det svider i plånboken att tanka så tycker i alla fall jag att det är en ypperlig idé att låta det miljövänliga alternativet tåg bli nästan gratis.
Håller helt med, och vi tar upp exakt det exemplet i kommande avsnitt av Plan B-podden också!