I helgen gjorde jag och två vänner en roadtrip till Dalarna, ni som följer mig på Instagram hann nog se en och annan story från resan. Målet var Lilla Hyttnäs framför allt, men vi hann också med Dalarnas museum, god mat och loppisar. Otroligt härlig helg!
Det var första besöket för oss alla tre på Carl Larsson-gården, och jag måste säga att det verkligen överträffade mina förväntningar. Det tog en stund att samla tankarna, och eftersom man inte får fota inomhus under de guidade visningarna så har jag bara ett par pressbilder inifrån – men jag skulle ändå vilja skriva några ord om mina intryck.
I mina ögon är Lilla Hyttnäs ett hem präglat av kärlek. Kärleken mellan familjemedlemmarna i form av vackra porträtt på barnen som pryder innerdörrarna och fina budskap (”Älsken varandra barn ty kärleken är allt”). Det märks att det här är en familj som tyckte om att tillbringa tid tillsammans, och att hemmet speglar just den här familjen och ingen annan.
Men också kärlek till hemmet som plats, genom att det är så oerhört tydligt att det är ett hem man bott i länge (inget ”renovera, sälja och göra en stor vinst” här inte). Ett hem som fått växa i takt med att familjen växer, från det lilla torp det en gång var till en pampig byggnad på 400 kvadrat. Att varje utbyggnad fått synas och ha sin egen prägel. Och att det är så personligt – det hade varit väldigt svårt för en annan familj att flytta in här, eftersom Larssons satt så många spår och anpassat hemmet så efter sina egna vanor.
Jag tycker att det är underbart, inte minst i dessa tider när vi lär oss att avstå från att välja för ”konstiga” saker när vi renoverar eftersom det kanske inte kommer att tilltala spekulanter om vi ska sälja senare. Visst, det finns en teoretisk hållbarhetspoäng i att välja vitt standardkakel, eftersom fler borde kunna leva med det valet än om vi hade valt illgrönt och mönstrat. Samtidigt finns det ju tyvärr en norm som innebär att vi ska sätta ”vår egen prägel” på varje hem även om vi inte tänkt bo där så länge, vilket innebär att även två år gammalt och helt tidlöst standardkakel riskerar att ryka. Och då kanske det inte spelar någon roll? Det kanske till och med är tvärtom – att om vi väljer helt efter eget hjärta och inreder för oss själva istället för marknaden så vill vi bo kvar längre?
Jag älskar också att huset verkligen präglats av både Karin och Carl. Visst, det är ju få familjer som har lyxen att bestå av inte bara en utan två talangfulla konstnärer, men desto finare att de så uppenbart har arbetat tillsammans för att skapa detta kärleksfulla hus.
Karin projektledde alla stora ombyggnationer (efter Carl ofta var ute och reste), ritade möbler (en funkisgungstol innan funkisen ens uppfunnits!) och skapade textilier som broderade kuddar och dukar, vävda dynor, draperier och mycket annat. Och Carl målade förstås – bårder, porträtt, girlanger och dekorationer på både väggar, dörrar och tak. I Karins sovrum finns till exempel en underbar, målad bård som Carl gav Karin i namnsdagsgåva – den bästa typen av present. Tänk att få växa upp i ett hem där mamma och pappa lagt så mycket tid och omsorg på att göra det hemtrevligt, personligt och ombonat. Det ligger så mycket kärlek i det.
Vad tar jag med mig härifrån? Kanske främst att det finaste som finns är att åldras med sitt hem. Att hinna få rötter på en plats, istället för att vandra som en rotlös snittblomma från adress till adress. Vi mår kanske bättre av att hinna känna att detta är hemma – på riktigt? Att hinna få många minnen från en plats att kunna dela med oss av till nästa generation.
Jag tar också med mig att våga lite mer, att färg gör så mycket för att ett hem ska kännas levande och att kreativitet är något fantastiskt att visa upp. Visst, det är skillnad på att äga sitt hem jämfört med att hyra, och på ett fristående hus och en lägenhet när det gäller hur mycket frihet vi har – men det man också kan ta med sig är att Lilla Hyttnäs också präglas väldigt mycket av alla personliga textilier och målade möbler. Allt behöver inte handla om att riva väggar och helrenovera kök.
Och så tar jag med mig att inget ska tas för givet. Bara två veckor innan mitt besök rörde sig vattenmassorna närmare och närmare Carl Larsson-gården, och Frivilliga resursgruppen ryckte in för att hjälpa till med sandsäckar. När vi var där upplevde vi fortfarande att det var väldigt höga vattennivåer, men inte på samma läskiga nivå. Det vi gör med klimatet hotar inte bara hus vid havets stränder, det kommer också att göra skyfall och översvämningar vanligare inåt landet. Och platser som Carl Larsson-gården hoppas jag ska få finnas för alltid.
Dit skulle jag gärna vilja åka!
Så tänkvärt med det personliga. Jag tänker att om folk vågade mer i sina möbler och annan inredning kanske den fasta inredningen kunde få bli kvar, för då tänker man inte så mycket på den ändå?
Vi bor i hyres, helvitt överallt, men det ser garanterat ingen eftersom vi har så mycket färg i möbler, tavlor och textilier 🙂 . Köket är hemskt, men det är befriande att veta att vi ändå inte kan ändra det.
Ja, det kan ju faktiskt vara en lättnad att inte KUNNA helrenovera, så mycket pengar och miljö som spars på det sättet. Låter som att ni har ett härligt hem!
Tack! 🙂
Jag var där första gången i somras och delar många av dina tankar. Som du skrev, man kände kärleken! Tack för en fin text
Vad fint! Ja, jag tyckte verkligen det var en känsla av kärlek i detta hus!
Besökte också Carl och Karin Larssons gård för första gången i somras, håller med om att det är väldigt fint och familjärt! Vi besökte också Zorn-gården i Mora, roligt att jämföra deras olika stilar. Läste sedan på nyheterna om att Lilla Hyttnäs riskerade att översvämmas efter Hans och är glad över att de satsade på att skydda kulturarvet ❤️
Åh, spännande – Zorngården har jag inte heller besökt!