Ingen har väl missat att Ingvar Kamprad gått bort i helgen, det massmediala pådraget är enormt – världen över, faktiskt. Med all rätt – Kamprad förändrade vår syn på möbler och heminredning, och att ha byggt upp ett av världens största och mest populära företag från grunden är en prestation utöver det vanliga. Han var inte på något vis en perfekt människa, men hans livsverk är otroligt imponerande.
IKEA får ofta, lite slängigt och slarvigt formulerat, stå som en slags motpol till kvalitet. Vi pratar om att vi ska motstå frestelsen att ”åka och köpa första bästa på IKEA”, utan spara ihop till något bättre (och underförstått dyrare). Samtidigt är det ju allmänt känt att IKEA testar sina produkter enormt hårt innan de når marknaden, det vittnade inte minst Ilse Crawford om när jag pratade med henne under pressrundan för Sinnerlig-kollektionen. Hon var helt fascinerad över den enorma och grundliga processen som låg bakom varje enskild produkt, och – kanske förståeligt – lite frustrerad över att den tagit sån tid.
Jag skulle därför inte nödvändigtvis säga att IKEA håller lägre kvalitet än andra tillverkare, just av den anledningen. Däremot får man som kund välja med omsorg om man är ute efter väldigt långsiktiga möbler, men där gäller ju samma tänk som hos exakt alla andra företag också. Välj en möbel av massivt trä snarare än fanér om du vill att den ska hålla länge, åldras snyggt och gå att fräscha upp, till exempel. Som Ivar, som jag skrivit om här.
IKEA handlar också om design. Flera IKEA-produkter har vunnit prestigefulla priser (sängramen Gjöra fick till exempel pris av ELLE Decoration ifjol), och äldre IKEA-design slåss ju dessutom med designklassikerna om uppmärksamheten hos auktionshusen numera. Se bara på några av de objekt som ligger ute hos Bukowskis just nu:
IKEA är också ett av de globala företag som verkligen har ett kontinuerligt arbete för att minska sin miljöpåverkan. De har en hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål som ska uppnås år 2020, bland annat siktar IKEA på att producera lika mycket energi som krävs för att driva företagets alla verksamheter, att bli ”People and planet positive”. När jag var i Älmhult i juni i fjol fick jag också höra en hel del om det enorma miljöarbete som pågår bakom kulisserna, där man experimenterar, laborerar och funderar kring varje steg i produktionen, varje produktområde och kundbeteenden generellt för att hitta sätt att skona miljön på.
Jag skulle därför säga att den absolut största miljöboven i IKEA-sammanhang är … vi kunder. För så länge vi hellre betalar 3 000 kr för en ny soffa i ett platt paket trots att vi själva måste skruva ihop den än 300 kr för en likadan, knappt använd och redan ihopmonterad soffa på Blocket så är det vi som är boven i dramat. Om vi istället låter plånboken styra (i sann Ingvar Kamprad-anda), utrustar oss med lite tålamod (och en välformulerad Blocket-bevakning) och fyndar våra IKEA-favoriter begagnade, så blir Kamprads livsverk i ännu högre grad det banbrytande företag det faktiskt är.
Vila i frid, Ingvar – och tack för att du revolutionerade inredningsvärlden.
Helt rätt! De s.k. mellanprismöbler (inte Lack för nagra spänn) haller rätt sa länge, oh jag tycker inte att vissa företag producerar bättre möbler, bara för att de är dyrare…oftast tvärtom faktiskt.
Superbra text! Tänkvärt och sakligt. Märks att du är journalist
Tack snälla!
Bra skrivet!
Vi har flera begagnade ikeamöbler som jag är supernöjd med. Jag har också några stående bevakningar på Blocket på några saker jag spanar efter.
Om jag fick önska en sak för att det skulle bli ännu lättare att handla begagnat så vore det att alla säljare insåg att de måste skriva ut mått på det de säljer! Det har hänt att jag köpt nytt för att jag inte orkar hålla på och maila/ringa alla de som inte kan formulera sina annonser ordentligt.
Så sant som det är sagt! Tycker precis likadant, och försöker vara så noggrann jag kan när jag själv säljer. Återigen en konsumentgrej som kan bli bättre!