Visste ni att det finns skräddare online? Jodå! Och om ni har en låda med trasiga plagg i garderoben är detta ett inlägg för dig. Som jag hade. En låda där jag lade plagg som jag tyckte väldigt mycket om, men som behövde lite vård av något slag.
Där hamnar förstås plagg där jag bara behöver sy i en knapp igen, det klarar jag ju själv men måste ta mig tid till. Men där hamnar också plagg som behöver lite mer avancerad skräddarkirurgi. Dragkedjor som behöver bytas till exempel, såna grejer fixar helt enkelt inte jag. Målet är alltså att lämna in dem till skräddare, men jag verkar ha väldigt svårt att komma ihåg att få tummen ur …
När jag först hörde om tjänsten Repamera blev jag själaglad – precis den här typen av tjänst behövde ju jag! Därför har jag i samarbete med Repamera testat tjänsten så att ni ska få ett hum om hur den funkar.
Så funkar Repamera – skräddare online
- Det första man gör är att man ”shoppar” lagningstjänster per plagg i Repameras webbshop. Man väljer till exempel ”jacka” och ”byta hela innerfodret” om det är det man behöver hjälp med. Allt läggs i en kundkorg som i vilken webbshop som helst.
- När beställningen är gjord skickas en påse hem till dig, som du lägger alla plagg i och skickar iväg.
- Sedan lever du på som vanligt …
- … och vips trillar en avisering in om att dina plagg är lagade och redo att hämtas ut.
- Du öppnar, och har plötsligt plagg som ser som nya ut igen!
Så testade jag Repamera
Dags att sätta en skräddare online på prov alltså! Jag kikade igenom min skämslåda i garderoben och hittade följande plagg däri.
Plagg 1: Mina favoritjeans. De hade slitningar redan när jag köpte dem, så de är väldigt casual och jag bär dem mest på helgerna. Men de är ack så sköna! När så jag råkade riva upp en rejäl reva på ena knäet var de inte riktigt ”jag” längre, jag brukar inte bära så trasiga plagg. Jeansen var inte dyra och de var inte mitt enda par, men det kändes synd att kassera dem när jag trivdes så himla bra i dem.
Plagg 2: Min kjol. Denna lilla pärla älskar jag verkligen, men senast jag bar den hände något med dragkedjan så att den helt gick i baklås. Det var en KAMP att få av den kan jag lova, den satt som ett skruvstäd runt höfterna, och jag insåg direkt att dragkedjan måste bytas om jag skulle kunna ha den igen.
Plagg 3: Min favoritkappa i svart ull. Den här bor jag vanligtvis i så här års, men den flitiga användningen hade resulterat i att fodret gått sönder både i ärmhålorna och i fickorna. Det gjorde att jag dels inte kände mig riktigt välklädd, dels var rädd att något viktigt skulle försvinna in i fodret om jag lade det i fickan. Lite av en akutlagning helt enkelt.
Så blev resultatet
Från att jag gjorde beställningen hos min skräddare online tog det bara någon dag innan jag fick hem påsen, och sedan tog det lite mer än en vecka innan jag kunde hämta ut mina färdiga plagg. Fint omslagna med snöre som ni ser på översta bilden, och med en glad hälsning.
Otroligt fina lagningar, revan på knäet på jeansen syns knappt! (De två stora slitningarna var alltså där redan när jag köpte jeansen, det svaga strecken tvärs över knäet är lagningen.) Dragkedjan på kjolen och fodret på kappan syns förstås inte ens att de har lagats, de ser som nya ut.
Vad kostade det?
De lagningar jag beställde kostade 229 kr för jeansen, 349 kr för dragkedjan i kjolen och 249 kr för fodret och fickorna i kappan – totalt 827 kr. Jag är otroligt nöjd med resultatet, min garderob har utökats med tre plagg som jag inte kunnat använda på ett tag och jag behövde inte köpa något nytt för att ersätta dem med.
Sen får man också väga kostnaden mot plaggens värde. En ny vinterkappa av samma slag skulle kosta omkring 1500 kr – för 249 gav jag den gamla ett nytt liv. Motsvarande kjol skulle faktiskt kosta omkring 4 000–5 000 kronor, så att laga den för 349 var det lätt värt.
Jeansen skulle jag nog kunna köpa nya för ungefär samma slant som det kostade att laga dem eftersom det är ett budgetmärke, men då får man ju istället väga in att jeans är riktiga miljöbovar att producera – det går ut hutlösa 11 000 liter vatten per par! Så det är en riktig miljögärning att laga de gamla istället för att köpa nya. Och sammanlagt blev det naturligtvis billigare att laga de gamla än att köpa tre nya plagg, hur man än ser på det. Jag kommer garanterat att använda tjänsten igen, när kläder jag verkligen tycker om går sönder.
Ge bort en lagning!
Har du vänner du har svårt att köpa presenter till? Varför inte ge dem presentkort hos Repamera? Alla behöver då och då laga något, och det är ganska få av oss förunnat att ha tid och kunskap att kunna göra det själv varje gång så en skräddare online är ju perfekt att ta till. Jag skulle älska att få presentkort på den här typen av tjänster i födelsedagspresent! Repameras motto är ju också något vi alla borde leva efter:
Konsumindre och repamera!
Åh så bra. Heja dig för detta samarbete!
Vilka är det som utför reparationerna? Är det i Sverige?
Hej Maria, ja precis – skräddarna finns i Malmö (där Repamera håller till). Kul att du gillade detta samarbete lika mycket som jag!
Nja, du har ju haft samarbete med tjänsten, det är klart att det tipptopp sen! Det gäller att testa (vilken tjänst/produkt som helst) anonymt!
Hej Sonja, jag förstår hur du tänker, men jag tror du drar lite förhastade slutsatser. Menar du alltså att Repamera skulle laga mina kläder mer ordentligt än de lagar övriga kunders? Så kan ju inget företag tänka i dagens hårda konkurrens, särskilt om man är relativt liten och nystartad. Varje kund är ju lika viktig, inte minst på grund av word of mouth – som ju är enormt viktigt numera när var och varannan person har ett instagramkonto, en blogg och inte minst ett facebookkonto.
Repamera vill förstås precis som alla andra företag få återkommande kunder, så varför skulle de inte ta vara på varje chans att göra en kund nöjd? Att laga just mina kläder mer omsorgsfullt än normalt är väl också en konstig strategi med tanke på att det här inlägget kanske genererar nya kunder – som då förstås förväntar sig samma resultat som de sett i inlägget. Dessutom skickas kläderna som Repamera får in till olika skräddare runt om i Malmö, och DE visste förstås inte att just mina jeans var en del av ett bloggsamarbete.
Jag är jättenöjd med resultatet av lagningarna, jag har vänner som använt tjänsten som också är supernöjda och jag törs nog lova att Repamera har en yrkesstolthet precis som de allra flesta andra har och därför gör sitt bästa för att göra varje kund nöjd. =)
Jättebra tjänst men kanske du skulle nämna att det tillkommer 99 kr i frakt också. Jag tar ditt tips som en uppmaning att anlita en lokal skräddare för även jag har en kappa med sprucket foder som förtjänar bättre 🙂
Sant, dock har ju Repamera fri frakt över 500 kronor (vilket jag ju nådde upp till), så om man vill vara mer kostnadseffektiv kan man ju se till att skicka 2-3 plagg åt gången och på så vis slippa fraktavgiften.
Men ja – anlita gärna lokala skräddare också förstås! Poängen är ju framför allt att ta hand om befintliga plagg snarare än att köpa nya. (Dock har ju inte alla kanske tillgång till bra skräddare, om man tex bor på liten ort, och då är det ju fantastiskt att det finns onlinemöjligheter att utnyttja!)
Hej igen, Några dagar efter att jag kommenterade här med min mailadress får jag för första gången mail från Repamera? Är det bara en slump?
Slump var det knappast, det brukar finnas skäl till varför man får ett nyhetsbrev. Men det beror absolut inte på att du kommenterade här, för Repamera har inte tillgång till era mailadresser via mig. Jag lämnar aldrig ut mina läsares kontaktuppgifter. Lovar och svär! 🙂
Hej Maria,
Det var ingen slump. Ni kryssade i ”Ja” – att ni ville ha nyhetsbrev när ni beställde av oss.
/Henning på Repamera