För ett par veckor sen åt jag lunch med Emma och Johanna och vi började spåna idéer kring hur vi skulle kunna jobba med aktivt med miljöfrågor. Som influencers står vi (med all rätt ibland) i skottlinjen, men att ha en plattform med många följare ger ju också möjligheter. Vi har röster som når ut, det måste vi kunna använda ännu mer effektivt. Skapa förändring, driva opinion, lyfta frågan som så många verkar vilja ducka.

Foto: Richard Hodonicky
En hel mängd idéer landade på bordet, både bra och dåliga såna, men en av Emmas stack ut lite extra. Klimatklubben. Ett forum där man kan känna sig lite mindre ensam med sina klimatfunderingar, där vi kan vara starka tillsammans och sprida information, information och faktiskt också sätta lite press på såväl politiker som företag.
Klimatklubben
Sagt och gjort, samma dag som FN:s alarmerande rapport om att vi har så lite som tio år på oss att få ordning på den skenande klimatförstöringen lanserade vi @klimatklubben.se på instagram. Idag lanserar vi även på facebook. Och så här beskriver vi Klimatklubben:
I Klimatklubben är alla välkomna, tillsammans kan vi flytta berg. Här delar vi med oss av hållbara tips i stort och smått, här hittar vi sätt att sätta press på företag och politiker, här peppar vi till förändring hos både oss själva och andra, här sår vi frön till nya folkrörelser och driver opinion med klimatet för ögonen.
Målet? Att kunna överlämna ett hållbart samhälle och en välmående planet till nästa generation.
I Klimatklubben har vi högt i tak. Alla idéer är välkomna, inga frågor är för ”dumma”. Här bemöter vi varandra med respekt, här diskuterar vi sak och inte person och här har vi förståelse för att alla inte kommit lika långt i sitt eget klimatarbete. Här tror vi på att en morot leder snabbare till individuell förändring än en pekpinne, och tipsar och inspirerar därför hellre än kritiserar och skambelägger varandra.
Klimatklubben är politiskt och religiöst obunden.
Bjud gärna in vänner till Klimatklubben, ju fler vi blir desto större chans att göra skillnad!
Så vad hände?
Jo, det tog ett dygn så hade vi 1 000 medlemmar på instagram. Efter tre dygn hade vi över 4 000 medlemmar. Nu närmar vi oss 6 000! Och gensvaret är enormt! Det rasar in mentions, likes, kommentarer, repostningar, mediaförfrågningar och idéer på hur vi borde ta Klimatklubben vidare. Det här kommer att bli så bra, särskilt nu när facebookgruppen är på plats så att medlemmarna själva kan lyfta frågor och sprida idéer. Alla röster behövs för att bredda klimatdiskussionerna ännu mer och för att normalisera klimattänk.
Under Klimatklubbens första vecka lanserade vi till exempel hashtaggen #klimatkorkat där vi ifrågasätter företag som är ute och cyklar i sin marknadsföring. Som Libero, som trots att deras hela varumärke handlar om barnen som ska ärva vår jord tävlar ut flygresor till Kap Verde. Eller som Mix Megapol, som på vardagar lottar ut flygresor VARJE TIMME. Gå gärna in till dem och gör din röst hörd, konsumentmakt är fantastiskt.

Foto: Emily Dahl (TACK!)
Och gå gärna med, bli en medlem (vilket naturligtvis är helt gratis) och hjälp oss påverka! Varje, enskild medlem gör skillnad, både för oss och för klimatet. Tillsammans är vi starka!
Pingback:Resereflektion nr 79: Klimatklubben och sluta flyga privat | Resa medvetet
Pingback:Hannah Sjöström | Nudging, flygstopp och veganism
Jag ser fram emot att gå med dig. Jag önskar er 1 000 000 deltagare