#klimatfrukost är en serie influencerfrukostar på olika teman som vi genomför i samarbete med olika partners. Vilka krav vi ställer på de företag vi samarbetar med kan man läsa om här.
Precis innan jul spikade vi de sista detaljerna för 2020 års första #klimatfrukost, och igår var det dags!
Jag och Emma slog våra klimatsnackspåsar ihop med 60-årsjubilerande Formex (som ju går av stapeln nästa vecka) för att prata om framtidens konsumtion. Ett ämne som berör varenda kotte, eftersom överkonsumtionen är en av de stora klimatutmaningar vi måste hitta en lösning på.
Formex Lotta Ahlvar sa det så bra när hon inledningstalade: ”the party is over”. Ja, överkonsumtionspartyt alltså. Sån tur att jag är ganska övertygad om att hållbarhetspartyt som står i kulisserna och väntar på sin chans faktiskt är en rätt så mycket skönare och mer minnesvärd tillställning.
Den här gången höll vi till på ArkDes, eftersom de (som en del av Sustainordic) snart släpper The Nordic Report 02 som handlar om just hållbar konsumtion (och produktion).
Alltså slog vi läger i mysiga Café Blom med glas från golv till tak, Emmas mödosamt fraktade torkade blommor (så … smuligt!) på borden och veganskt smarr på alla fat.
Det roligaste med just denna klimatfrukost? Att vi trots att vi skickade ut inbjudan mitt i värsta julhetsen faktiskt aldrig haft ett sånt tryck förut! Det bara rasslade till så var det fullsatt, och vi var till och med tvungna att tacka nej till några sent svarande eftersom det helt enkelt inte gick att knö in fler.
Tråkigt så klart, vi vill ju alltid att alla som vill ska få komma, men för att se något positivt i det så kanske det kan vara ett tecken på att klimatet är 2020 års hetaste dragplåster?
Vi hade som vanligt en grym panel också, bestående av Jonas Olsson från ArkDes, Cecilia Blankens från BLANKENS, Kristina Östman från Naturskyddsföreningen och så klart Lotta Ahlvar från Formex.
Jag fick moderera igen (för övrigt bland det absolut roligaste jag gör på jobbet numera!), och vi rev av allt från e-handel och butiksdöd till om det egentligen finns något som kan kallas hållbar konsumtion.
Här är ett axplock av allt klokt som sades under denna morgon:
“För vissa företag är det som en oljetanker som ska gira om, medan andra sitter i en segeljolle som får slag så den ändrar riktning. Alla har olika förutsättningar.”/Lotta Ahlvar, Formex.
“Vi kommer att se tillbaka på vår tid och se den som en exceptionell lyxtillvaro, en livsstil som kommer vara lika otänkbar som att röka i bilen bredvid barnen.”/Kristina Östman, Naturskyddsföreningen.
”Butiker i vår närhet ger trygghet, är levande mötesplatser. Men butiker behöver ju inte enbart sälja varor, utan kan ju också erbjuda tjänster.”/Lotta Ahlvar, Formex.
“Vi måste fråga oss: Hur kan samma sak användas och ha ett värde för fler under längre tid?”/Jonas Olsson, ArkDes.
Min favorit är nog ändå vad Cecilia Blankens avrundade med:
“Jag har länge tänkt, ‘inte ska väl jag, jag är ju inte direkt Naturskyddsföreningen’. Kläderna har inte känts tillräckligt stora helt enkelt. Men där har jag tänkt om. Man behöver inte vara expert, behöver inte kunna allt, behöver inte kunna svara på frågor, men däremot väcka tankar att ‘det här funderar jag på’. Trigga igång 10 andra huvuden, som triggar i gång 10 andra huvuden.”
Exakt så!
5 kunskapsguldkorn från #klimatfrukost
1) Det här tidsperioden kommer vi behöva en rätt rejäl skämskudde när vi tittar tillbaka på. Hur mycket prylar vi ägde, hur mycket nytt vi hela tiden köpte, hur vi rensade och rensade, slängde och skänkte bort – bara för att ersätta med ännu mer nytt. Hur viktigt det kändes (men inte var) att shoppa.
2) I framtiden äger vi inte alla våra grejer, utan vi hyr och delar med varandra (och slipper förvara, organisera och sköta om massor av grejer vi använder någon enstaka gång bara).
3) Butiksdöden eskalerar, men det betyder inte att vi inte kommer att ha motsvarigheten till butiker ändå. De kan ju ta en annan form – mötesplatser i kombination med reparations- hyr- och andra hållbara tjänster.
4) Företagen kommer inte att bara ta ansvar för produktion och försäljning, utan också för resten av produkternas livsstid, genom att till exempel erbjuda reparationer och secondhandverksamhet hela vägen tills att produkterna är uttjänta och ska återvinnas.
5) Och viktigast av allt – om vi inte får bukt med våra ohållbara konsumtionsnivåer blir det närmast hopplöst att nå klimatmålen.
Som vanligt är halva nöjet med dessa frukostar alla härliga människor vi får träffa. Som tvillingarna bakom grymma kontot Vegansk matlåda!
Kloka, engagerade Nina Campioni!
Klimatfrukosts mesta stammisar! Less Carbs och Morotsliv.
Team Klimatfrulle (jag och Emma alltså), med Helena som tagit sig hit från Västerås!
Cecilia Blankens med Jonas från Grandpa.
Team Formex! Och om ni ska gå på Formex i år, missa inte hållbarhetsdagen (onsdagen den 15:e) som är full med intressanta föredrar och seminarier kring hållbarhet på olika sätt.
Pingback:Inredningsnyheter v 2/2020 - Trendenser