Svepet är tillbaka, efter sportlovsuppehållet, och här kommer lite av det som fångat mitt intresse de senaste två veckorna.
Skogen i hetluften
Alla vill åt skogen. Det här är ett återkommande ämne i svepet, men eftersom Greenpeaces briljanta skogskampanj gick live nyligen så är det väl värt att ta upp det igen. Sverige är ett land med väldigt mycket skog, men det är skillnad på skog och skog. Över 60% av den svenska skogen har avverkats sen 1950-talet, och även om vi hela tiden planterar ny skog så kan en sådan monokultur aldrig ersätta gammelskogens rika biologiska mångfald.
Sen måste vi fundera lite på vad som egentligen är rimligt att använda skogen till. I princip alla branscher vill åt skogen nu eftersom det går att göra allt från biobränsle till kläder av den. Men enligt Greenpeace används 80% av den skog vi avverkar till något vi eldar upp så att den bundna koldioxiden frigörs och hamnar i atmosfären. Det må kännas mer ”naturligt” än utsläpp från fossila branscher, men koldioxid är koldioxid och i Sverige har de biogena utsläppen (alltså de som inte är fossila) ökat så mycket att de i princip äter upp de fossila utsläppsminskningarna.
Dessutom har Greenpeace International nyligen släppt en rapport som visar att inte ens FSC-märkningen har lyckats skydda skogen som det var tänkt.
Kolla in Greenpeaces film nedan, och skriv gärna under Naturskyddsföreningens upprop Tyst skog. (Ett gäng underskrifter har redan lämnats vidare, men Naturskyddsföreningen fortsätter samla in namn.)
Veckans 3 boktips från SoMe-profilerna!
1. Skavank. Jag är orimligt pepp på Isabelles nya bok, som nu finns att förbeställa! Det här är så precis vad vi behöver just nu, någon som hjälper oss att uppskatta det som inte är fabriksnytt och orört utan som fått älskas och nötas av människor. Läs här vad Isabelle själv skriver om boken!
2. Övningsbok i inredning och styling. Även Frida Ramstedt har ju förhandssläppt en ny bok – som uppföljare till sin enorma försäljningssuccé. Fridas inställning till inredning som något som ska funka praktiskt istället för att ändra skepnad för varje ny trendvind som blåser in är förstås också helt i linje med hur vi bör tänka just nu. Heja!
3. Stora pysselboken – återbruk. Kreativa Karin är tillbaka med ytterligare en pysselbok för barn, och den här är förstås right up my alley! Helt baserad på återbruk och det vi har hemma – så otroligt bra tänk!
Veckans tips: Giv os naturen tilbage
Inspiration deluxe! Alltså, den här serien är kanske inte det mest lättillgängliga jag tipsat om, eftersom den bara finns att streama från dansk tv utan svensk text. Men med dansk text tycker jag det går hyfsat att hänga med, och även om jag inte hunnit plöja hela serien än måste jag tipsa om den ändå. För det här är så otroligt inspirerande! Läs en svensk recension här, och jag lovar att ni blir åtminstone lite nyfikna!
Veckans 5 snabba
1. Slarvigt använd ranking. I veckan släpptes årets upplaga av Sustainable Brand Index, och genast fylldes min inkorg av stolta pressmeddelanden från företag som fått bra placeringar. Men, det finns ett stort problem med den här undersökningen, och det har Yrsa på @greenwashingisverige rett ut på ett mycket bra sätt på sitt konto.
Rankningen är nämligen en attitydundersökning, ett slags verktyg för marknadsförare för att få ett hum om huruvida deras hållbarhetskommunikation gått hem hos konsumenterna. Den handlar alltså om varumärken, inte om företagen och deras faktiska hållbarhetsarbete. Listan toppas exempelvis av Coop, som sedan slår på stora trumman och skriver i alla kanaler att de ”är Sveriges mest hållbara varumärke”. Men, återigen, det här handlar bara om hur konsumenterna uppfattar dem, inte vad de faktiskt gör.
Coop är inte de enda som använder den här rankingen lättvindigt, det gör många andra företag på listan också. Och problemet är förstås att det blir en självuppfyllande profetia – om företagen basunerar ut sina listplaceringar, så får konsumenterna intrycket att det handlar om företagen, inte om varumärkena. Och när de nästa år tillfrågas i samma undersökning, så har intrycket av dessa varumärken stärkts ytterligare.
2. Pandemin boostar miljöintresset. Inget ont som inte för något gott med sig? Statistik från SOM-institutet vid Göteborgs universitet visar att fler personer än tidigare säger sig vara intresserade av miljöfrågor. På skalan från 1 till 4 brukar svenskarnas intresse pendla mellan 2,83 och 2,98, men under pandemin har det skuttat iväg till 3,09. En teori är att vi nu agerar mer miljövänligt eftersom vi inte flyger eller shoppar lika mycket, och då kanske våra attityder går samma väg. Hoppas det håller i sig!
3. Plats 1 eller … 137? Sverige rankades som nummer 1 i senaste Sustainability Development Report, det vill säga att vi lyckats bäst av alla länder i vårt omställningsarbete. Där får vi ett index på 84,7 (av 100). Fast … vi ligger samtidigt på plats 137 (!) på en annan lista, nämligen Spillover Ranking. Där tar man också ställning till om varje lands åtgärder för att nå de globala målen har positiva eller negativa effekter på andra länders möjligheter att nå samma mål. Ju högre spillover-poäng, desto mer positiva och mindre negativa utsläppseffekter.
Och ja, där får vi 67,45 poäng av 100 och hör till de 30 sämsta länderna, eftersom 60% av våra utsläpp sker i andra länder (det blir ju så när man överkonsumerar importerade varor till exempel). Så kanske vi ska chilla med skrytet lite, och börja städa upp efter oss?
4. Trädgårdsdelning är det nya heta. Att dela sin trädgård med andra odlingsintresserade är något annat som ökat under pandemin. Plånboken har gjort reportage om det!
5. EU föreslår ”klimattull”. EU är världens största importör av utsläpp, och därför har det tagits fram ett förslag om att lägga på en klimattull på produkter från länder som inte har ett tillräckligt ambitiöst klimatarbete, för att sätta press på dem att ställa om. Det lär ta lite tid innan förslaget kan bli verklighet, men ett lovande initiativ!
Dyker ni på intressanta blogginlägg, artiklar och nyheter som skulle passa i Hållbara svepet ibland? Tipsa mig gärna!
Mitt favoritträd Gustav!
Hurra för att han tog Greenpeace-jobbet.
På tal om den svenska skogen: på YouTube finns en färsk dokumentär om det svenska skogsbruket, More of Everything. Väldigt sevärd om än nedslående.
Tack snälla! missade detta!
Pingback:Trevlig helg! / fredagslistan / snowfox – Tankebubblor