Ska vi kolla lite på vad som landat i min inkorg den senaste tiden? Och se hur många invändningar vi kan hitta?
Ellos utmanar modebranschen – släpper badkollektion i mer hållbara material

Foto: Ellos
- Det här är alltså en kollektion av återvunnen nylon, något som knappast är nytänkande utan tvärtom rätt vanligt numera. Vad består ”utmaningen” till branschen i?
- Kollektionen har inte någon certifierad tredjepartsmärkning, utan enbart Ellos egna ”miljöstämpel” A Better Choice – som innebär att plagget ska bestå till minst 50% av ett ”mer hållbart material ”. Med andra ord finns det ingen som granskar hållbarhetsaspekten i detta.
- Vi tar det igen – hållbarhet är inte en skala. Antingen är något hållbart, eller så är det inte det. ”Mer hållbart material” är alltså inte en rimlig benämning på ett material. (Om något så är det förmodligen ”mindre ohållbart”.)
- Det framgår inte om den här kollektionen ersätter en sämre, eller är Ellos nya standard för badkläder. Är det en extra kollektion, utöver ordinarie badsortiment, innebär det alltså att fler plagg än normalt producerats. Det är inte hållbart.
- När det gäller fast fashion-företag så är volymerna den ständiga elefanten i rummet. Hur många nyproducerade plagg innebär den här ”utmaningen till modebranschen”?
Gina Tricot och Bianca Ingrosso teamar upp för samarbete kring hållbarhet

Foto: Gina Tricot
- Bianca Ingrosso ska fronta Gina Tricots fyra största modekampanjer från och med maj 2022 till februari 2023. Det är alltså inte de enda modekampanjerna, utan de största. Hur många kollektioner är rimligt/hållbart att släppa per år?
- Kampanjerna ska kopplas till olika hållbarhetsinitiativ, den första till ”Gina Tricot Forest” där modekedjan ska plantera en egen skog i Danmark för att bidra till biologisk mångfald. Alla kunder kommer sedan att uppmanas att skänka 1 euro vid varje köp som ska finansiera bikupor (eller menar de bihotell? Hoppas!) i denna skog. Det blir dock lite skevt att varje chans för bina samtidigt måste innebära ett köp av nyproducerad fast fashion. En genuin hållbarhetsinsats hade väl varit att ta en del av vinsten och helt enkelt donera den till projekt för att gynna bin och biologisk mångfald?
- Det kan också vara värt att påpeka att textilindustrin har en aktiv roll i förlusten av biologisk mångfald.
Zèta x Nespresso: Nu lanseras sneakers på återvunnet kaffe

Foto: Zèta x Nespresso
- Wow, tänk att man kan göra sneakers av kaffe, vilken grej! Eller nähä, det var visst bara ”detaljer på skorna” som görs av återvunnen kaffesump. Resten av skorna i kollektionen ”RE:GROUND består av ”80% återvunna och hållbara material”.
- Vad är ett ”hållbart material” egentligen? Det står ingenting i pressreleasen om vilka material skorna innehåller (förutom lite kaffesump då), så jag kan inte ens bedöma om det är rimligt kalla materialen hållbara eller ej. (Generellt har ju alla material en stor påverkan.)
- Skorna görs i begränsad upplaga, ett perfekt sätt att driva upp kundernas FOMO (fear of missing out) så att fler fattar oövertänkta köpbeslut och köper saker de inte behöver.
- Skorna säljs exklusivt i Zèta shoes franska webbshop, men marknadsförs till exempel i Sverige. Ingen cykeltur till butiken här inte. (Men vi kan ju hoppas att det gör att färre skor säljs här kanske, och att det enbart är fransmän som nappar?)
BUBBLARE:
Lindex lyfter sitt svenska arv genom lansering av sommarkollektion med Carl Larsson-mönster

Foto: Lindex
- Inte en påstådd hållbarhetssatsning så den hamnade inte topp 3, men jag lyfte ändå på ögonbrynen en smula här. För hur lyfter man sitt svenska arv på allra bästa sätt, undrar ni? Jo, naturligtvis genom att producera en kollektion kläder i … Asien. Japp, kläderna i kollektionen är producerade i Indien, och accessoarerna i Kina. Känner ni doften av det svenska kulturarvet?
- Att anspela på kulturvärden är ett klassiskt marknadsföringsknep för att få människor att associera till kvalitet, vilket blir lite motsägelsefullt när det handlar om en massproducerande lågpriskedja.
- Carl och Karin Larsson representerar ett unikt uttryck, med Karins egensinniga inredning som sedan avbildades i Carls konst. Det känns ungefär så långt från fast fashion som det bara går, och att applicera ett historiskt mönster på ett kortlivat plagg (fast fashion-kläder används i snitt 7 gånger innan de slängs) gör det inte mer tidlöst. (Måste säga att jag ifrågasätter varför man från Carl Larsson-gårdens håll tyckte att detta var en bra idé också.)
En sista grej. För att förtydliga så tycker jag självklart att det är bra att alla företag, oavsett bransch, strävar efter att sänka sina utsläpp och höja ribban för sitt hållbarhetsarbete. Det är alltså inte att man väljer återvunna material jag stör mig på, utan att man slår på hållbarhetstrumman för något som borde vara självklart. Dessutom är just den grejen något som bara sänker utsläppen med några få procent i snitt, medan man fortsätter att producera fast fashion-plagg med kort livslängd och i stora volymer. Jag tycker helt enkelt inte att det finns fog för att slänga sig med hållbarhetsbegreppet här. Så för den som får feeling finns det en guide till hur man anmäler företag för greenwashing här.
Och Hållbarhet. Är. Inte. En. Skala.
Slut på rant.
Bravo Maria! Så mycket fel med det att jag vet inte var jag ska börja.
Ang att det ev sänker utsläppen någon procent om det nu är s.k mer hållbart producerat så äts inte osannolikt den ”vinsten” upp av ev fler köpare som invigs i tron att det är miljövänligt inköp de gör -> nettousläpp möjligen högre än för vanlig kollektion.
Pingback:Trevlig helg / fredagslistan / – Tankebubblor
Jag önskar att alla produkter hade utsläppsförteckningar, som en innehållsförteckning. Och att de också inkluderade hur man har jobbat inför marknadsföring, har man flugit fotografer och övriga till tex Italien som Ellos-kollektionen, eller har man stannat på marken? Allt bör räknas in!