Okej, nu river vi av det här plåstret då – gulp. Ända sedan Plan B-podden startade för två (!) år sedan har nog jag och Emma vetat att vi förr eller senare skulle göra ett avsnitt om vår egen bransch. Det är en sån där grej som vi får mycket frågor om – hur man ska hantera att influencers man följer flyger och shoppar loss, eller vad vi kan göra för att påverka en bransch som tyvärr ofta inspirerar till utsläpp.
Men, det här är lite av en läskig grej att podda om. Influencerbranschen är stor och spretig, här finns allt från greenfluencers och grymma hållbarhetskonton till gigantiska influencers med lyxkonsumtion och glamour som främsta kännetecken. Genom åren har vi ju dessutom blivit bekanta med rätt många branschkollegor, och det är en fin balansgång mellan att lyfta problem i branschen och att peka finger eller sätta sig på höga hästar.
Jag har ju själv bloggat i 15 år, och har verkligen inte haft hållbarhetsflaggan i topp under alla dessa år, så vem är jag att diktera rätt och fel? Ja, ni hör ju – vi har gruvat oss. Men, vi tycker också att det är en viktig grej, inte minst för att det finns sån potential i den här branschen också! Influencers påverkar, därav namnet, så tänk om fler influencers ställde om – och drog med sig ett gäng av sina följare av bara farten?
Det blev ett ganska långt bonusavsnitt, det här – varsågoda. The one om influencers. Och skriv gärna vad ni tänker och tycker kring innehållet och problematiken med influencers roll i klimatfrågan i kommentarsfältet, detta är så intressant att prata vidare om tycker jag!