Dags för ett nytt svep, och OJ vad det händer mycket just nu! Detta är bara en bråkdel, men en hel del matnyttigt i alla fall.
”Höjd” (det vill säga lite mindre sänkt) reduktionsplikt
Regeringen backar ut ur rummet. Inget beslut som regeringen har fattat har haft sån enorm impact på utsläppen som den sänkta reduktionsplikten. Det har kritiserats från alla tänkbara håll (utsläppen ökade med 6,7% i Sverige under första kvartalet i år, främst på grund av detta beslut), men att ”priset vid pump” inte ska bli för högt var uppenbart viktigare än att nå klimatmålen. Nu backar dock regeringen en smula och ”höjer” (krymper sänkningen) reduktionsplikten en smula – men sänker samtidigt drivmedelsskatten för att inte detta pris vid pump ska förändras för mycket.
Tidigare låg reduktionsplikten på 30,5% biobränsle för diesen och 7,8% för bensin. Tidös beslut innebar att den sänktes till 6% totalt. Nu höjs den till 10%. Så här kommenterar Naturskyddsföreningens David Kihlberg (chef jurudik och klimat) detta:
”Samtidigt med den höjda plikten sänks skatterna på fossila drivmedel. Det ökar de klimatskadliga subventionerna och utsläppen. Regeringen konstaterar själva att detta raderar halva klimatnyttan med att höja plikten, och ger ett löfte om att de klimatskadliga subventionerna ska bestå mandatperioden ut. Istället för att använda reformutrymmet till att investera i järnväg, kollektivtrafik och andra omställningsinvesteringar så ska skattebetalarna nu finansiera ännu mer privatbilism.
Regeringen menar att vi med detta förslag klarar EU:s klimatmål till 2030. De kommer presentera underlaget för det påståendet först i samband med budgeten 19/9, men jag är väldigt skeptisk. Förslaget påstås ge en utsläppsminskning på 2 miljoner ton till 2030. Det låter osannolikt givet det jag skriver ovan. Samtidigt är regeringens egen bedömning i den klimatplan som lämnades till EU-kommissionen i somras att gapet till målet är 3,7 miljoner ton, det vill säga betydligt större än 2. Hur de får ihop den matematiken blir intressant att läsa.”
Klimatminister Romina Pourmokhtari kallar detta ”en gyllene lösning” och energiminister Ebba Busch ”en win-win lösning”. Alla håller inte med:
- Företagarna: ”Höjd reduktionsplikt igen – för ryckig klimatpolitik”
- 2030-sekretariatet: ”Expert om höjd reduktionsplikt: Räcker inte för att klara klimatkrav”
- Regeringens egen utredare: ”Inför mitt förslag”
- Experter: ”Trippelsågningen: Räcker inte på långa vägar”
Veckans heta potatis: Kärnkraften (som vanligt)
Dyrt och … överproducerande? Den nya kärnkraftens vara eller icke vara är ett ständigt debattämne, och den gångna veckan har två saker seglat upp på tapeten.
- Kostnaden. Klimatgranskaren har utifrån regeringens ”färdplan för ny kärnkraft” räknat på prislappen, och fått fram att regeringens plan kommer att kosta skattebetalarna minst 2 400 miljarder (!) kronor över 60 år. Per år är det dubbelt så mycket som Sverige satsar på klimat, miljö och naturvård.
- Behovet. Professor Arne Kaijser har skrivit en debattartikel kring kärnkraften, och påpekar att regeringen inte alls tar hänsyn till hur osäker den framtida elanvändningen är. Han varnar för riskerna med en enorm överproduktion och de samhällsekonomiska förluster det skulle innebära. Intressant perspektiv tycker jag – eftersom energieffektivisering är ett oerhört viktigt vapen i klimatkampen framöver.
Veckans aktion: Jagvillbeta
Korna ska stängas in – men Stockholm protesterar. Regeringens utredare har lagt fram ett förslag om slopad betesrätt – en del av världens starkaste djurskyddslag som Astrid Lindgren fick i 80-årspresent en gång i tiden. Nu vill landsbygdsminister Peter Kullgren alltså luckra upp denna lag för att öka konkurrenskraften inom mjölkproduktionen. Förslaget har kritiserats förstås, något som KD avfärdar som ”känsloargument”. Forskarna håller dock inte med.
Det här har dock Stockholms stad tagit strid emot, genom att helt enkelt slå fast att man kommer att vägra att köpa in mejeriprodukter från kor som inte får gå ute och beta. Stockholm stad (alltså Stockholms kommun) köper in enorma mängder livsmedel till sin offentliga verksamhet som skola, vård och omsorg, och det handlar med andra ord om stora pengar. Man uppmanar samtidigt fler kommuner att haka på bojkotten. Spännande!
För alla som tycker att det är orimligt att våra kor ska leva hela sina liv utan tillgång till sol, frisk luft eller grönt gräs finns ett upprop att skriva på här! (I skrivande stund har över 85 000 personer signerat.)
Veckans lyssningstips: Klotet om bilfrihet
Lyssna på Klotet. Det här avsnittet har jag faktiskt inte hunnit plöja själv än, men jag tipsar ändå tack vare rekommendation från andra! SR:s Klotet har gjort ett avsnitt om borgarrådet i Gent som dödshotades för att han plockade bort bilar från staden – men gjorde det ändå, och nu hyllas!
Veckans 4 snabba nyheter
- IKEAs pyjamasar – mitt i secondhandsatsningen. IKEA samlade 2052 medarbetare i Älmhult, klädde upp dem i matchande pyjamasar och slog samtidigt världsrekord för den ”största sammankomsten av människor i tvådelad pyajamas på en och samma plats” (enligt Guinness World Records). Det här imponerade föga på alla. Hållbarhetskonsulten Maria Collings skriver tex på Linkedin: ”Vilket kul initiativ IKEA. Inte nog med att ni lyckades samla så många människor. Tillsammans bidrog era pyjamasar också till en förbrukning av ca 11 miljoner liter vatten, ca 4 000 kg kemikalier och ett klimatavtryck på ca 17 500 kg CO2e. Bra jobbat! Blir spännande att följa er årslånga satsning på de många människornas förbättrade sömn och vilka effekter de får på klimatet.”
Lite extra otajmat kanske med tanke på att detta krockade med lanseringen av IKEAs egen globala köp- och säljsajt, som ska vara en del av hållbarhetsarbetet. Kanske bra i sig, men när säljaren kan välja att få betalt i presentkort med inbyggd rabatt på IKEA så blir det ju dessutom väldigt dubbla budskap. - Digitala produktpass ser ut att bli verklighet. Från nästa år ser det ut som att EU inför en ny lagstiftning som innebär att alla produkter måste ha ett ”digitalt produktpass”, DPP. Dessa ska kunna ge hållbarhetsdata under hela produktens livscykel, och ger både företag och konsumenter tillgång till exempelvis ursprung, garanti, återvinning etc. Det kan bli en game changer! Här finns ett exempel från Filippa K kring hur det kan se ut.
- SJ lägger ner uppsalatåget. SJs avgångar mellan Uppsala och Stockholm läggs ner av kostnadsskäl. 18 avgångar per dygn berörs och många som pendlar till jobbet får färre möjligheter att skippa bilen. Här finns upprop.
- Nominera till Änglamarkspriset. Är du under 35 och jobbar för klimat och miljö? Då kan du nominera dig själv (eller någon annan) till Änglamarkspriset.
Dyker ni på intressanta blogginlägg, artiklar och nyheter som skulle passa i Hållbara svepet ibland? Tipsa mig gärna!
Skälet till att regeringen ändrar reduktionsplikten är väl för att Sverige riskerar att gå miste om del av de 38 miljarder kronor som EU avsatt till Sverige för klimatarbete?
Ja, så är det. Och för att vi riskerar böter om vi inte når klimatmålen (vilket vi inte verkar göra med nuvarande politik).