Jag såg denna superfiffiga idé hos Sanna Tranlöv och måste bara tipsa vidare om den. För kanske är jag inte den ända som har såväl oöppnade tapetrullar som stuvar och slattar från tidigare tapetseringsprojekt hemma?
Foto: Sanna TranlövSanna har helt sonika fäst sin William Morris-tapet i en affischlist, hängt upp den och låter resten av rullen vila på en sideboard/byrå. Enkelt och snabbt, och ett sätt att vänja sig vid tapeten innan man tar tu i projektet på riktigt.
Blir lite förvånad över att du kategoriskt sätter dig över läsarna som du gjorde i förra inlägget vad gäller Ellis kommentar. Jag är helt av hennes åsikt. Hur kan du säga att hon är ensam om att tycka så…? Och vad gäller kvalitet.: Ni skriver ju oftast om nya saker, hållbarhet visar sig ju först efter en tid har passerat… inte sant?
Maria: Tråkigt att du tycker att det verkar som att jag ”kategoriskt sätter mig över läsarna”, det är absolut inte min mening. Jag svarar bara utifrån hur jag själv uppfattar det – jag ser ofta stora inrednings- och modebloggare ifrågasättas (eller försöka förekomma kritiken) så fort de hyllar något eller visar ett nytt köp, just för att läsarna verkar vilja veta huruvida bloggaren har fått betalt för det eller ej. Och med all rätt, jag tycker som sagt att det inte är mer än rätt att vi bloggare redovisar när vi tjänar pengar på att tipsa om något, så att ni som läser inte ska känna er lurade.
Jag förstår inte riktigt problemet – finns det alltså något negativt med att vi bloggare är ärliga om våra samarbeten, annonsmärker sponsrade inlägg och försöker vara så tydliga som möjligt? Precis som jag svarade Ellis så går det väl alldeles utmärkt att inspirera, tipsa och visa vackra saker OCH informera om eventuella samarbeten samtidigt? Jag tycker att det är strålande att tidningar och bloggar ska spela efter samma regler och annons/samarbetesmärka redaktionellt material där arvoden förekommit. Det både höjer bloggarnas status och är schysst mot er som läser samtidigt, så varför denna negativa ton?
Sen är det klart att Ellis inte är ENSAM om att tycka så, det var bara ett uttryck. Men som jag uppfattat det genom att läsa kommentarer i olika bloggar så tror jag ändå att du och Ellis är i minoritet, och att de allra flesta föredrar att få veta när vi bloggare tagit emot pengar för att skriva om något.
Och ang kvalitet så menade jag just inlägg där något som testats hyllats, tex när en bloggare skriver om sina absoluta favorithanddukar. Det förutsätter ju att de använts och tvättats, dvs bloggaren kan uttala sig om kvaliteten. Och då skulle jag själv föredra att veta om bloggaren fått betalt eller om det verkligen är en spontan hyllning, innan jag själv går och köper dem.
Just Trendenser har jag nästan helt slutat läsa då det ofta förekommer inlägg till sitt försvar att man minsann har betalat med egna pengar och inte sponsrats. Tråkig, upprepande och ovidkommande information som inte tillför något anser jag.
Tycker faktiskt som Elli att det rör mig inte i ryggen om vederbörande betalat mycket, lite eller inget alls för just den eller den produkten. Läser inredningsbloggar för att inredningsintresset är enormt, bloggrens ekonomi är egalt. Detta prat titt som tätt om att man minsann inte fått ett öre för att nämna ett visst hotell, badkar etc tar HELT bort glädjen att följa någon. Tyvärr är detta något som tar mycket plats bland de etablerade bloggarna och det blir en Åke-tråk-effekt typ; jaha nu ska det upp igen. Man stänger ner och återvänder kanske mer och mer sällan för att till slut upphöra. Vidare: Jag har dyra handdukar som var perfekta tills 20:e tvätten då de kom ut med hål ur maskinen. Dyra handdukar ska vara lite längre. Att skriva om något efter 2 tvättar och kalla det kvalitetskontroll, nej det köper jag inte. OCH jag är ägare till en av världens säkraste bilar, det betyder inte att det aldrig kommer att inträffa en olycka med den.
Maria: Vi verkar helt enkelt tycka olika i den här frågan. Jag förstår absolut att man kan bli less på att läsa försvar om att bloggaren betalat med egna pengar, men jag tänker att just sånt kan försvinna med tiden om alla bloggare följer reglerna och upplyser om vilka inlägg som är sponsrade. Då kan man ju som läsare dra slutsatsen att de inlägg som inte är annonsmärkta inte heller är köpta och då finns ingen skäl att skriva ut det heller. Alla vinner?
Sen får man ju tänka på att det inte är bloggarna själva som VILL skriva ut sina försvarsmeningar (SÅ roligt är det inte att tjata om det), utan de känner sig tvingade för att annars rasar det in kommentarer från läsare som ifrågasätter. Slutar läsarna med det så slutar bloggarna försvara sig – enkel matematik.
Det där med två tvättar och kvalitetskontroll är en onödigt bokstavlig tolkning av vad jag skrev, jag tror nog du förstod vad jag menade. Nu tycker jag vi lägger ner den här diskussionen, det börjar bli en väldigt tråkig ton i mitt kommentarsfält.