Minns ni det här inlägget? När jag skrev det så kändes det ärligt talat ganska långt bort med någon form av klimatkontroll för influencers. Men så plötsligt visade det sig att verkligheten hann i kapp dikten, för nu finns det plötsligt ett skarpt lagförslag från regeringen om reklamskatt för influencers! Och det bästa av allt – det här är en del av regeringens nya krafttag för att nå klimatmålen!

Foto: Skärmdump från dagensmedium.se
Vad är det för skatt?
På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter vi mottagit, så kommer vi alltså att i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp vi genererar genom våra samarbeten. Och inte bara på de faktiska produkter vi visar upp i våra kanaler, utan också på den potentiella klimatpåverkan detta beräknas ha på samhället när våra följare frestas (förlåt, inspireras) att köpa likadana.
Hur ska den funka?
Alla detaljer i förslaget är inte riktigt offentliggjorda ännu, men det verkar handla om att räkna samman ungefärliga utsläpp från varje reklamsamarbetesinlägg och sedan multiplicera det med ett schablonvärde som utgår från antal följare. Det värdet verkar ligga på 3%, man beräknar alltså att 3% av mina följare kommer att agera på eventuella köpuppmaningar jag delar i mina kanaler.
Jag har försökt lusläsa hur detta ska funka, och om jag fattat det hela rätt skulle det bli så här:
Jag gör ett samarbete med klädföretaget X och visar upp en nyproducerad t-shirt. Jag har 22 800 följare på instagram, och då beräknas 3% av dem – 684 personer – köpa varsin t-shirt efter att ha sett den hos mig. Ganska många, eller hur? Särskilt med tanke på att jag har ett väldigt lite konto i jämförelse med många andra influencers.
Hur räknas klimatpåverkan ut då?
Ja, t-shirten har förstås en klimatpåverkan. Reklamskatten kommer troligtvis att utgå från något slags databas med genomsnittliga värden, och om de liknar Naturskyddsföreningens så kräver en enda t-shirt 2 600 liter vatten och 1 kilo kemikalier, och släpper ut 4,5 kilo koldioxid. Det motsvarar att köra 2,3 mil med en bensinbil. Jag kommer alltså om lagen går igenom att behöva betala skatt på de 684 köpen x 4,5 kilo Co2, totalt över 3 ton (!) koldioxid! Sen vet vi ju inte hur hög skatten per kilo eller ton koldioxid blir än.
Okej, var det allt?
Nej! Dessutom finns det en twist till – har jag delat en rabattkod så blir skatten högre, eftersom jag sänkt tröskeln för köp (så det förmodligen blir fler än 3% som shoppar loss). Likaså om jag använt adlinks, eftersom jag då tjänat extra pengar för varje köp som görs.
Vilka omfattas?
Alla influencers som gör reklamsamarbeten i någon form. Med andra ord kommer den här lagen förstås att drabba även mig eftersom jag gör såna (om än rätt få och noga utvalda), och jag vet inte exakt hur dyrt det i så fall skulle bli. Men jag tycker att det här är helt genomvettigt, och förmodligen ett rätt effektivt sätt att bearbeta överkonsumtionen som influencers bidrar till.
Faktum är att jag – för klimatets skull – skulle vilja att lagen omfattade alla inlägg och inte bara reklamsamarbetena, men visst – det är väl rimligt att skatten gäller på inkomstbringande inlägg helt enkelt. Det har redan flaggats för ökad tillsyn för korrekt reklammärkning dessutom, för att den nya skatten inte ska leda till fler smygreklamsinlägg (för att komma undan beskattningen).
Så när smäller det?
Än så länge är det här alltså bara ett förslag, men enligt mina politikerkontakter är det inte alls orimligt att det röstas igenom eftersom influencerbranschen växer allt mer och riktlinjer verkligen behövs. Röstas det igenom börjar den nya influencerlagen gälla 1 januari 2022. Ska vi gissa att detta är sista året med adlinks då? Eller vad tror ni?
Woho, vilken bra grej! Hoppas verkligen det går igenom.
Berättade precis för min sambo, som höll med, men inflikade att det mest rimliga vore att företagen också får betala. Så att det gäller båda parter.
Men det kanske företag redan gör på nåt vis? Har ingen koll på sånt, då jag inte jobbar i den branschen.
Eller nej, kom på vilken dag det är i dag! April april!