Veckorna rullar SÅ fort nu, känns som jag skriver tre svep i veckan! Hoppas ni tycker de här nyhetsuppdateringarna ger er något, och vill ni se mer eller mindre av något i dem får ni gärna kommentera!
Är det dags för personliga utsläppsbudgetar?
Nygammalt förslag aktuellt igen. Forskare från bland annat Sverige, Storbritannien och Israel har lyft möjligheten med personliga utsläppsbudgetar igen i en artikel i Nature Sustainability. Tanken har varit på tapeten tidigare, men då har den dömts ut som för dyr, svårgenomförbar och tidskrävande. Men nu menar forskarna (från bland annat KTH) att nya digitala lösningar gör det möjligt för privatpersoner att genom en app exempelvis köpa och sälja utsläppsrätter. Så här säger Francesco Fuso Nerini, som är huvudförfattare till artikeln:
– Idag ser människor hjälplöst på medan skogsbränder och översvämningar förstör samhället. De har ingen större möjlighet att göra något åt saken. En personlig utsläppsbudget innebär ett mer marknadsbaserat tänk som erbjuder personliga incitament och valmöjligheter som länkar ihop en persons beteende med globala mål om minskade utsläpp.
Forskarna har föreslagit riktlinjer som försäkrar att idén gynnar alla nationer, skyddar mänskliga rättigheter, skapar jobb och så vidare.
Med tanke på att vi förlitat oss på människors goda vilja i decennier nu och inte kommit så värst långt i omställningen tycker jag det här är en väldigt spännande tanke. Visst skulle det bli lättare att göra rätt och svårare att göra fel om vi faktiskt hade något konkret att förhålla oss till? Det svåra här är förstås att få något land att våga vara först ut, och att se få fler att haka på. Men jag gillar det. Vad säger ni? (Här och här kan man läsa mer.)
Veckans to do: #vackrasteporten
Ett hotat kulturarv. Visst känner ni till fantastiska föreningen Renoveringsraseriet? Grundarna Gustav Bergström och Alfred Skogsberg uppmärksammar tidstypiska byggnadsdetaljer, samtidigt som de lyfter frågan om varför så många av dem riskerar att sluta på sopberget. Ett så viktigt intiativ, som jag varmt rekommenderar att följa på instagram.
Förra året arrangerade Renoveringsraseriet tävlingen #vackrastebalkongen, och just nu pågår uppföljaren – #vackrasteporten! Tillsammans lyfter vi vackra portar (från åren 1930 och 1979) från runt om i Sverige under hashtaggen #vackrasteporten. Det går att delta både på facebook och instagram, och saknar man konton går det också bra att maila fotot till info@renoveringsraseriet.se.
En jury bestående av Gustav och Alfred från Renoveringsraseriet, byggnadsvårdsdrottningen Erika Åberg och grymma Isabelle McAllister väljer sen ut 10 bidrag som Renoveringsraseriets följare får rösta på. Vinnaren får förutom äran även boken Byggnadsvård för lägenheter 1880-1980.
För att delta, gör så här:
- Fota en vacker port.
- Skriv adress till porten, motivering till varför du gillar den, eventuell historia du kan om porten och vem som tagit bilden.
- Klistra in följande text i inlägget:
Den ideella föreningen @Renoveringsraseriet arrangerar tävlingen #vackrasteporten för att uppmärksamma att vårt kulturarv är hotat. Mängder av ursprungliga byggnadsdetaljer som portar, fönster och balkonger har under decennier kasserats och ersatts av serietillverkade i aluminium och plast. Att slänga ursprungliga byggnadsdetaljer går stick i stäv mot klimatmålen och EU:s avfallstrappa som säger att vi ska förebygga att avfall uppstår. Posta en bild av en fin port du med. Tagga bilden med #vackrasteporten och var med och inspirera till att vårda det vackra.
MEN OBS! Du har bara till och med måndag den 20/9 på dig, så skynda!
Veckans 3 SoMe-tips
1. Om ”must haves”. Ny säsong, nya trender. Ni vet hur det funkar. Och vare sig vi vill eller ej blir vi lätt påverkade av alla köp-budskap som cirkulerar. @hallbarasara har gjort ett sunt, sakligt inlägg om höstens trender, och med humor och vettighet tagit ner dem på jorden. Det här inlägget är ett ”must have”, till skillnad från omlottjeansen.
2. Om vitsen med att protestera. Nu blev det mycket @renoveringsraseriet här, men jag måste också tipsa om att läsa detta inlägg som handlar om Stockholmshems planerade renovering av ett antal lägenhetskök i Traneberg. @thetreecabin som bor i en av lägenheterna påbörjade en kamp för att bevara köken (i original, med bland annat utdragbara marmorskivor!) och nu har Stockholmshem faktiskt tagit fram två nya förslag som ska utredas, där det mesta av köksinredningen bevaras! Lite tidigt att ropa hej än, men visst lönar det sig att kämpa för det som är rätt!
3. Om #colourblockingweek. Ren inspirationsboost att gå in på stilutmaningen #colourblockingweek som @100procentsecondhand skapat denna vecka! Massor av färg och härliga höstoutfits att inspireras av, kanske för att kombinera plaggen i garderoben på nya sätt?
Veckans support: Backa Auroramålet
Auroramålets crowdfundingkampanj. Visst minns ni Auroramålet, som jag berättade om i våras när de drog igång? Det är alltså ungdomar som stämmer svenska staten, backade av såväl forskare som advokater. Det här är en otroligt viktig process, som förtjänar allt stöd de kan få. Nu har de också startat en crowdfundingkampanj för att finansiera den rättsliga processen, och har du en lunchpeng eller så över tycker jag att det här är en mycket värdig mottagare av den just nu. Inget barn, ingen ungdom, borde behöva stämma staten för att ha en vettig framtid, men nu sitter en hel generation i just den sitsen och de förtjänar allt stöd de kan få. Här finns crowdfundingsidan om ni vill hjälpa till!
Veckans 3 snabba nyheter
1. Så ligger världen till. Climate Action Tracker har släppt en rapport som utvärderar hur världen ligger till gentemot klimatmålen, och well – det är ingen munter historia. Även om EU leder det globala klimatarbetet just nu (och därigenom sätter bra press på tex USA), så får även EU svidande kritik i rapporten – inte minst för att naturgas (= fossilt bränsle) spelar så stor roll i omställningsarbetet. Så vilket land får bäst betyg? Egentligen bara ett – Gambia. Det är det enda land som ligger i linje med vad alla världens länder lovade i Paris för sex år sen, enligt DNs Peter Alestig.
2. C vill skärpa stöd till miljöorganisationer. Centerpartiet har kommit med ett förslag som rört upp en del känslor i miljökretsar – att kraven kring vilka miljöorganisationer som får stöd från Naturvårdsverket (2020 var det 26 stycken som fick dela på totalt 10 miljoner kronor) ska skärpas. För er som är med i Klimatklubbens facebookgrupp diskuteras förslaget i den här tråden, där Rickard Nordin (C:s talesperson för klimat och energi) också deltar.
3. Blir vi klimatoptimister? I förra svepet berättade jag att en ny rapport från Naturvårdsverket slår fast att hela 93% av svenskarna tror att Sverige kommer att påverkas av klimatförändringarna. Men i en ny internationell undersökning sticker Sverige ut åt andra hållet – med minst andel av befolkningen som oroar sig för att konsekvenserna ska drabba dem personligen.
Lite udda, detta – tänker vi då att klimatkrisen förvisso slår mot tex Gävle (som översvämmades häromveckan, och där min kompis bor), men inte mot tex Huddinge (där jag själv bor)? Eller tänker vi att saker kommer att hända i hela Sverige, men att samhället är rustat för det? Well, då kan det vara bra att veta att SKR (Sveriges kommuner och regioner) anser att klimatanpassningsstödet från regeringen (trots att det planeras att mångdubblas) är alldeles för litet …
Veckans hurra! Klimatklubben nominerad till Klimathjälte!
En god nyhet! Vi kan väl avsluta svepet med något skoj, visst? I somras fick jag och Emma veta att Klimatklubben valts ut som en av sex finalister till priset Bixia Klimathjälte! Läs mer här. Vinnaren utses inom kort, ni kan väl hålla tummarna för oss?
Dyker ni på intressanta blogginlägg, artiklar och nyheter som skulle passa i Hållbara svepet ibland? Tipsa mig gärna!
Intressant läsning! Dock så tror jag att idén med personliga utsläppsbudgetar bara kommer att harva vidare i inkörda spår och bidra till att öka klyftan mellan låg och höginkomsttagare och stad och land.
Ska en som bor i en stad/har råd att köpa en elbil då också kunna sälja utsläppsrätter medan en undersköterska som bor i norrlands inland på en gård, odlar egen mat och jobbar med ett samhällsviktigt/miljövänligt yrke och inte har råd med en elbil ”straffas” ytterligare? Samtidigt som själva anledningen till att många vill bo på landsbygden; tystnaden och den fantastiska naturen blir till blinkande, illalåtande vindkraftsindustriparker eller kalhuggs ner i ännu snabbare takt för att bli till ”miljövänligt bränsle”. Nja, det känns sådär faktiskt. Möjligtvis kunde man ha en budget för flyg, för där hamnar vi mer på samma spelplan; alla får nöjes/affärsflyga lika lite. Möjligtvis ska man då få något högre budget om en bor tex allra längst upp i landet där inrikesflyg kanske måste kunna tillåtas något mer för att vara rimligt.
Kanske lite hårt skrivet, men jag blir less på att vi harvar på i samma spår med att minska personliga utsläpp, trots att det känns som att det är en sån grej som fått många att vända sig bort från miljörörelsen för att man känner sig misstänkliggjord som bilburen landsbygdsbo. Självklart är det bra att vi minskar våra utsläpp här, men det är ju inte det som blir helt avgörande och vinsten vi gör där går nog förlorad när vi får så många som går tvärtemot istället.
Bättre att lägga fokus på systemförändringar tror jag, som inte får halva befolkningen avigt inställd, det där spelar bara anti-miljö/klimatrörelsen rätt i händerna. Industrierna måste gå först, kanske kan företag/myndigheter få ännu bättre och tightare budgets först och faktiskt klara att hålla dem och visa att det är möjligt och kan bli bättre än det var innan. Så kanske vi kan få fler att börja rösta på gröna partier igen.
Du har helt rätt i att systemförändringarna är viktigare och att det främsta fokuset måste läggas där, Samtidigt tänker jag att tiden är så knapp att det är svårt att säga ”det här kommer först, det där får komma sen” – vi behöver ju jobba på alla fronter samtidigt nu. Funderar också på om det kanske skulle kunna bli så att om medborgarna måste anpassa sig till en klimatbudget så kanske opinionen för större press på företag etc blir större, eftersom medborgarna då redan ”gjort sitt”? Bara en teori förstås, men i nuläget lever ju väldigt många individer ”som vanligt” vilket innebär att efterfrågan på tex fast fashion inte direkt minskar. Om en utsläppsbudget stryper efterfrågan på fast fashion måste ju de bolagen ställa om sina affärsmodeller.
Intressant med utsläppsbudget men jag tror att det skulle bli väldigt orättvist. I en av artiklarna stod det att det skulle kunna gälla vissa sektioner av hushållsekonomin, till exempel transporter. De som har råd med elbil kommer få mycket mer utrymme i sin budget än de som inte har råd att byta ut sina gamla fossilbilar. Har man dessutom handel med utsläppsrätter kan den med mycket pengar bara betala mer för att kunna fortsätta flyga till exempel.
Sen undrar jag hur det funkar rent praktiskt, hur räknas mina utsläpp ut och dras från min budget? Och om jag till exempel köper en elbil hur funkar det då med alla de utsläpp som orsakats av produktionen av bilen? Dras de i ett svep och spräcker min budget? Och på vilken tidsperiod gäller min budget? Är det per dag, månad, år?
Ja, det är ju verkligen massor kring detta som i så fall behöver tas höjd för, men eftersom rättvisa är ett uttalat mål tror jag säkert att det går att lösa mycket av detta. Jag vet ju inte mer än det som står i artikeln tyvärr, så jag har inga svar att ge dig, men fortsättning kanske följer?
Jag gillar dessa ”svep” och läser dem med stor behållning. Orkar sällan ta till mig långa texter, men du kokar ner dem till något greppbart. Så fortsätt gärna!
Åh, vad glad jag blir – precis det jag hoppades på! Tack för att du tog dig tid att skriva det!
I och med att just biltrafiken är den som nog är svårast att ställa om snabbt och rättvist i ett stort land som Sverige med stora avstånd (till skillnad från mer tätbefolkade länder i Europa, där folk kanske lever på ett mer liknande sätt i hela landet) kanske man kunde lugna sig på den fronten, omställningen där är ju ändå på gång. Restaurerade vi alla näringsrika utdikade våtmarker så skulle vi minska utsläppen med lika mycket som personbilstrafiken på ett år. En jättesattsning där hade nog fått med sig oppinionen på ett lättare sätt än att fortsätta göra det ännu dyrare för de som än så länge måste ha kvar fossilbilar?
Men som sagt, gränser för nyköpta prylar och flyg tror jag mer på. Samt att tvinga företag och myndigheter att gå först, de kan ju iaf inte ”straffa” politiker genom att rösta bort partier som går i bräschen för omställning.