Tillbaka från påsklovet – och nu har maken fått veta sina semesterveckor så vi kan planera sommaren. Tänker att jag inte är ensam om det, så jag tänkte att det kan vara läge att prata lite om just resplaner och hållbara semestrar!
För oss är det same procedure as most years, vi åker så klart till stugan på Gotland och stannar så länge vi kan. Där finns lugnet, havet, maten, loppisarna och naturen – ungefär allt jag vill ha. Helt hållbart blir det ju tyvärr inte eftersom vi måste åka färja, men vi stannar många veckor och kör vår elbil på plats. (Min dröm? Att färjan ska börja köra i 20 knop istället för 27-28, för då skulle utsläppen nästan halveras enligt KTH!)
Hade jag inte haft ett sommarställe däremot, så hade jag garanterat funderat över två saker – svemestrar och tågresor – just nu. Och jag fattar att det senare kan vara ett stort steg för den som alltid flugit (jag har ju varit den personen själv), så jag tänkte börja med att samla ett antal skäl till varför jag tycker tågresor är så magiska!
Smidigheten
Den som jämför tiden det tar att flyga jämfört med att åka tåg till ett resmål ”glömmer” ofta att det finns en fundamental skillnad. Tågen går nästan alltid från stadskärna till stadskärna, och du avgör själv om du vill sladda in på perrongen fem minuter före avgång eller ha en timme eller två till godo. För flyget måste du ta dig till och från flygplatserna (som ju inte ligger centralt), du måste vara på plats en viss tid innan för att checka in bagage och passera säkerhetskontrollen, och du får räkna med en hel del köande och väntande i passkontroller och för att få tillbaka väskorna. Som exempel tar resan Sthlm-Gbg (Sveriges vanligaste flygsträcka) en timme att flyga, och lite över tre timmar att åka tåg – men inräknat allt runtomkring och från stadskärna till stadskärna är skillnaden bara fem minuter! (Men flyget släpper ut 74 000 gånger mer …)
Upplevelsen
Här handlar det så klart väldigt mycket om mindset. Flyget är transport – ett sätt att ta sig från A till B på så kort tid som möjligt. Tåget är något mer, en del av semesterupplevelsen. Vi får se landskapet förändras utanför fönstret, får en bättre bild av hur ett land/landskap ser ut, upplever förflyttningen på ett helt annat sätt och hinner reflektera över att vi reser. Vi kan också välja att stanna till på ett eller flera ställen längs vägen, äta lunch i en stad, övernatta i en annan, ta en promenad i en tredje – flera semestrar i en! Något som förstås inte går om vi reser med flyg.
Tiden
Ofta blir tåget bara beskyllt för att ”ta tid”, men ärligt talat – är vi inte oftast i behov av lite mer tid? På tågresan finns det gott om tid att läsa, se på film, jobba, skriva, rita, reflektera och prata med varandra – det kan lika bra ses som en stor fördel! Också enklare att göra något så basic som att spela kort med varandra på ett tåg om man bokar plats med bord.
Vyerna
Det finns skäl till att vi kan googla fram ”världens vackraste tågsträckor” – men inte motsvarande för flyget. Förutom möjligen vid start och landning ser vi ju inte så mycket av landskapet vi passerar som flygturist utan mest ovansidan av molnen, men på tåget kan vi uppleva allt från skog och berg till kust och städer.
Bekvämligheten
Hallå, det går att sova på tågen! Visst är det så att vi sällan får höra om hur otroligt sköna sängarna är (utan mest om ”hårda britsar”) – men i jämförelse med att försöka komma till ro i en flygstol under en långflygningen vinner väl ändå tågbäddarna 100 gånger av 100 i bekvämlighet? Plus – du kan oftast ta en dusch också!
Bagaget
Till skillnad från på flyget så är det ingen som styr hur du ska packa. Du kan ta med så mycket du själv kan bära, och du kan ha precis vilka vätskor (såväl dricka som schampo) du vill med dig. Dessutom kommer inte bagaget bort – du har ju koll på var det är, och det kommer inte att försvinna vid någon transfer för att sen i bästa fall dyka upp tio dagar senare.
Maten
Inte så förtjust i flygplansmaten? Du är garanterat inte ensam. På tåget kan du ta med dig precis vad du vill – allt från fräscha sallader och goda mackor till mattermosar med hemlagad mat. Du kan ta med snacks, varma och kalla drycker, och har du kinkiga barn som inte äter vad som helst kan du ta med favoritmaten och veta säkert att barnen kommer att få i sig tillräckligt. Plus, på vissa tågsträckor finns det till och med riktiga restaurangvagnar med bordsservering!
För speciella behov
Detta är inget jag har erfarenhet av själv ska sägas, men jag vet att flera som har barn med NPF-diagnoser föredrar tåget, eftersom det finns plats att röra sig på, är färre ovanliga situationer (som säkerhetskontroller där man kanske måste ta av sig skorna, låta en främling visitera eller lämna ifrån sig gosedjur eller annat), inte lika bullrigt, man har tillgång till hela bagaget under hela resan och att man som sagt kan packa egen mat. Det fungerar förstås inte för alla, men en punkt som ändå är värd att ta upp tycker jag. (Och för oss med barn utan svårigheter är det också skönt att kunna röra på sig, ha saker att titta på genom fönstret, kunna gå på toa enklare och – tja – surfa på telefonen!)
Klimatet
Och så det sista och helt ärligt det viktigaste – utsläppen. Tåg är inte perfekt, särskilt inte i delar av Europa där kolkraft står för energiförsörjningen så även tågen som drivs med el har fossila kopplingar. Men, det är fortfarande betydligt bättre än flyget, vilket gör att tåget är ett sätt för oss att kunna fortsätta resa överhuvudtaget.
Ganska bra hisspitch ändå? ”För dig som vill resa.”
Har ni fler fördelar med tåget som borde nämnas? Ös på i kommentarerna, och berätta gärna om tågresor ni gjort eller ska göra!
Fördelarna med tåg är att du slipper sitta packad som en sill i en flygplansstol i x antal timmar samt att på vissa tåg kan du åka i sk lugn vagn så minskar risken att bli störd av medpassagerare. Om du har interrailkort kan du ju stiga av på vilken station du får lust till längs vägen det vill säga större flexibilitet.
Ja, det finns många bra skäl att välja tåget eller bussen framför flyget.
Oj, oj vilken glorifiering av tågresandet. Min erfarenhet är en helt annan.
Tågresandet =
– konstanst åksjuka
– stökiga passagerare utan vett att använda hörlurar/kringspringande/högljudda etc.
– aldrig i tid, Och det där med att de bara tar 3 timmar är ju en sanning med modifikation, alltid när tågresandet räknas så är det centra-central men flygplatsen måste man ta sig till, som om alla bor bredvid centralen?!
– maten, sjs utbud är ju inte direkt en fröjd för gommen (man kan ta med egen mat på plan också)
– skrymmande bagage på tåg (såsom en cykel) är inte direkt välkommet av tågvärdarna (på flyget kan jag boka en plats för min cykel)
– Osmidigheten, man sitter fast någonstans på ett spår för att en kontaktledning är nere, eller någon valt att gena över spåren så allt står stilla.
Nej tacka vet jag
Hej Katarina, oj – om jag är glorifierande, är du inte överdrivet negativ då?
– Åksjuka är så klart superjobbigt, men det drabbar ju långt ifrån alla och det finns numera mediciner som hjälper många.
– Stökiga passagerare kan så klart finnas på tåget, men även på flyget? Det finns även lugna vagnar att boka när man reser inom Sverige, och generellt har jag inte alls samma upplevelse som du av att människor skulle vara extra stökiga på tåget – snarare tvärtom (och jag åker kors och tvärs över landet när jag föreläser).
– Aldrig i tid är verkligen inte sant. Under 2023 anlände 87,7 procent av de framförda tågen till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell, enligt Trafas statistik. 58,6% var helt i tid på minuten. Sen behöver järnvägen mer resurser i Sverige, inget snack om saken. Men att tåget aldrig är i tid är helt enkelt inte sant.
– Nej självklart bor inte alla vid centralstationerna, men det är ju definitivt fler som bor i anslutning till citykärnan än till flygplatsen utanför staden. Och även om jag skulle räkna dörr till dörr för alla mina resor inom Sverige så är det betydligt snabbare för mig att ta mig till och från järnvägsstationerna än till flygplatserna i samtliga städer jag besöker, och då bor jag inte ens i samma kommun som stationen jag reser ifrån.
– Maten, ja du kan ta med dig viss egen mat på flyget, men det är ju ändå betydligt mer begränsat, krångligt och omgärdat av regelverk än på tåget där du kan ta med vad du vill? Sen är det klart att olika tågbolag är olika bra på matutbud, precis som olika flygbolag – men min poäng var ju att det är enkelt att packa med vad som helst på tåget, till skillnad från på flyget.
– Skrymmande bagage, det beror ju helt på vad du vill ta med. I inlägget pratade jag om väskor. Resecyklar och elsparkcyklar får du ta med på tåget. Men visst, det är i mån av plats om du kan ta med en vanlig cykel. Å andra sidan reser många exempelvis med skidor på tåg upp till fjällen, och det går ju bra. Men som sagt, i inlägget pratade jag om vanlig packning, alltså väskor. Det är ju ingen viktbegränsning på tåget som det är på flyget.
– Osmidigheten – ja, man kan ha otur så tåget blir stillastående, det stämmer. Å andra sidan kan man i värsta fall ha otur även på flyget – och då kraschar man.
Jag säger inte att tåget är perfekt så klart, vad är ens perfekt? Jag vill bara belysa att tåget får oförtjänt mycket kritik när det faktiskt finns många fördelar med det också. Och som sagt, den största fördelen är ju odiskutabel – flyget släpper ut enorma mängder, något vi absolut inte har råd med i en akut klimatkris. Jag står gärna ut med att tåget inte är perfekt med vetskapen om att jag tar mitt ansvar som resenär.
Nej, tyvärr inte. Det är min erfarenhet av tåg. Är du medveten om att inställda tåg inte räknas in i statistiken över tåg som kommer inte kommer i tid? Långdistanstågen har absolut en högre träffsäkerhet än pendeltågen, men det är ju pendeltågen som matar långsdistanstågen. Ska jag ta tåget till Stockholm måste jag ta minst ett tåg tidigare än vad tidtabellen säger för att vara säker på att komma med, jag har et tåg i timme.
Ska jag vara i Stockholm på morgonen (bor i Skåne) så kan jag inte ens ta tåget samma dag för då är jag inte framme förrän till lunch, visst kan man ta nattåg men då ska jag sova med andra samt lägga en extra kväll borta.
Men säg att det är ok att vara framme till lunch, då ska jag först ta ett tåg till Malmö/lund, det är 1h, sen ett tåg som gör mig åksjuk i 4.14, en totalrestid på 5,5h.
Jämfört med att ta bilen till flygplatsen, flyga, arlanda express in (för det tåget kan man lita på), en total restid på 3 h. Jag har sparat 2,5h i restid, slipper åksjuka, kan jobba på flyget, och kan dessutom ta mig både dit och hem samma dag. Ser bara vinster i det.
Förutom den enorma nackdelen med att flyget släpper ut enorma mängder mitt i klimatkrisen. Oavsett hur olika vi värderar tågets egenskaper så kommer vi aldrig runt att tåget gör att vi kan fortsätta resa – medan flyget är totalt ohållbart. För min del gör det beslutet att välja tåget mycket enkelt.
Som ständigt åksjuk kan jag meddela att man kan bli det på flyget också – gissa varför det ligger en kräkpåse vid varje plats…