Steg 4 – Dela med dig!

Förskjut normerna!
Det finns otaliga tillfällen att dela med dig av din omställningsresa, och samtidigt lyfta klimatfrågan högre upp på agendan. På jobbet, med familjen, grannarna, vännerna och i alla andra sammanhang du rör dig. Det är samtalen som också förskjuter normer! Tänk dig själv om alla semestersamtal skulle handla om tågresor istället för flyg – visst skulle det bli lättare att bryta mot flygnormen då!
3 sätt att prata klimat
- Utgå från dig själv.
Att säga ”jag kan inte motivera att flyga med tanke på utsläppen, hur resonerar du?” är bättre än att säga ”hur kan du ta flyget?!”. - Framhäv det positiva.
Lyft fördelarna (ekonomi, hälsa, tid), för många tror att omställning innebär uppoffringar. - Fake it til hen makes it.
Säg ”Åh, ska du till Toscana – hur lång tid tar tåget?” som att du tar för givet att alla redan gör rätt. Då blir omställningen inte så dramatisk.


Visste du att …
… forskning har visat att hälften av alla som känner någon som slutat flyga på grund av klimatet själva flyger mer sällan tack vare detta?
Det är ju peppigt, för det innebär att du kan räkna med att varannan person du pratar med om flygets utsläpp faktiskt kommer att byta ut åtminstone någon av sina kommande flygresor mot ett bättre alternativ framöver!
3 övningar i att prata klimat
- Be om hjälp
Utgå från något du tycker är svårt att förändra, och använd det som en ingång till att snacka klimat. - Tipsa om något
Dela med dig av något smart du hittat i din omställningsjakt, som en bra hyrtjänst eller god vegoprodukt. Led in samtalet på klimatet genom vinsten! - Berätta om något du lärt dig
Dela en insikt, typ att det går 394 begagnade jackor på en ny. Perfekt start på ett intressant samtal!

Företag som hjälper dig att ställa om!
Alla företag betalar en slant för att synas här – men endast de jag anser verkligen underlättar omställningen släpps in. Botanisera gärna runt, och se om du hittar något som kan lösa ett av dina omställningsproblem – och tipsa gärna vänner att göra detsamma!
Klicka på bilderna för att komma direkt till företagen.