Det har varit lite glest mellan svepen i år, förklaring till det kommer inom kort. Men denna vecka lyckades jag!
Kriget och klimatet
Fossila krigskassor. Sen det senaste svepet har det alltså brutit ut ett krig i Europa. Ryssland har invaderat Ukraina, och världen står lite handfallen och tittar på. Visst, flyktingmottagandet av de över 3 miljoner ukrainare som flytt sitt hemland verkar än så länge vara väldigt engagerat och välkomnande (även om det också resulterat i rätt många högst relevanta debatter kring varför det är skillnad på flykting och flykting).
Men elefanten i rummet är förstås denna: Ryssland är en av världens största producenter av fossila bränslen, och Europa en av de största importörerna av Rysslands fossila export. Vårt fossilberoende gynnar alltså Putins stridskassa. Det är förstås svårt att strypa alla dessa kranar över en natt, men faktum är att världen än en gång – liksom med pandemin – fått en chans att eskalera omställningen. Frågan är bara om vi tar den? Den svenska regeringen har presenterat ett åtgärdspaket som i princip enbart handlar om att subventionera fossila bränslen tills Ukrainakrisen är över (istället för att underlätta att avstå från dem) och när Bidens presschef Jen Psaki höll ett slags ”lugnande tal till nationen” om de skenande bensinpriserna handlade allt om att USA kan producera MER olja …
Läs-, lyssnings- och sevärt om Ukraina och klimatet:
- Professor Victor Galaz har skrivit en mycket bra text om kopplingen mellan kriget och klimatet här, som är bra att läsa för bakgrundskoll.
- Psykologen Frida Hylander har skrivit en text om hur feltänkt regeringens åtgärdspaket är med utgångspunkt från mänskligt beteende.
- Skribenten Henrik Jalalian har skrivit en utmärkt ledartext i Syre om just möjligheten att ställa om – och hur vi håller på att missa den igen.
- I The Guardian finns en rätt positiv artikel (på engelska) om hur kriget i Ukraina kanske kan leda till en omställningseffekt.
- Förnyarna är tillbaka, och första avsnittet efter uppehållet handlar bland mycket annat om kriget.
- Och Greenpeace har fixat en tracker som följer ryska oljefartyg och vilka länder som är på väg att ta emot dem på Twitter. Aktivister försöker dessutom hindra ryska företag från att lägga till i olika hamnar, och i Sverige har Hamnarbetarförbundet varslat om en blockad mot ryska företag.
Inom kort kommer också ett bonusavsnitt av Plan B-podden där vi pratar krig och klimat, återkommer om det.
Veckans 3 SoMe-inlägg
1. Om en cirkulär – men skör – bransch. Hyrföretaget It’s Released har gått ut med att de tyvärr måste kasta in handduken och har skrivit en lång och ärlig text om hur tufft det varit. En av deras trognaste kunder, Sophia Schyman, skriver om hur vi som konsumenter borde rösta med våra plånböcker, och de gånger vi konsumerar något bör välja att handla från företag som vi vill ha kvar i framtiden. Och Filippa Nielsen skriver om hur vi måste avvänja oss fast fashion-industrins låga trösklar och ha andra förväntningar på företag som försöker vara en del av lösningen.
2.Om nya koncept – som inte levererar. H&M har öppnat en ny concept store i Stockholm under namnet Singular Society. Du behöver skaffa ett medlemskap för att shoppa där, men i gengäld får du full transparens och spårbarhet för varje produkt. Säger man, i alla fall. Trend-Stefan har besökt butiken och är besviken. Det är tydligt att framtidens hållbarhetskoncept kräver rätt mycket av företagen för att uppfattas som genuina, och att se till att personalen har full koll kan ju vara ett första steg …
3. Om att ha hittat sin plats på jorden. Jag är helt övertygad om att inte alla behöver bo på landet för att bli hållbara – eller lyckliga. Men jag tycker det är innerligt fint när människor hittat rätt, oavsett var det är. Jag njöt av varje mening i det här inlägget hos Underbara Clara.
Veckans 7 snabba nyheter
1. FN vill stoppa utsläppen av plast. FN:s miljöförsamling UNEA har haft ett framgångsrikt möte där man antog hela 14 resolutioner, bland annat ska man förhandla fram ett globalt avtal mot plastföroreningar. På tiden, no?
2. Ny IPCC-rapport. Eftersom svepet haft uppehåll några veckor så har jag inte skrivit om den senaste IPCC-rapporten än, trots att den släpptes 28 februari. Det har däremot WWF gjort, och sammanfattat den på ett föredömligt sätt. Läs här!
3. Ny skogsrapport från Naturskyddsföreningen. Häromdagen släppte Naturskyddsföreningen sin rapport Låt skogen leva som innehåller fyra viktiga slutsatser:
- Det pågår en naturkris i svenska skogen.
- Ställ om skogsbruket enligt en princip om naturnära skogsbruk.
- Kvarvarande skogar med höga naturvärden måste skyddas.
- Nuvarande skogspolitik och skogsbruk klarar inte framtidens utmaningar.
Här finns en mer utförlig redogörelse för punkterna, lättbegripligt och viktigt.
4. Sustainable Brand Index 2022. I senaste svepet tog jag ett grepp kring greenwashing, och det kan vara bra att friska upp minnet kring det nu när Sustainable Brand Index släppts igen. SBI är alltså konsumenternas uppfattning om olika företags hållbarhetsarbete, och säger ingenting om hur hållbara de faktiskt är. Är det något som belönas så är det företagens hållbarhetskommunikation i så fall – som uppenbarligen varit lyckad. Men ha det i åtanke dessa dagar, när företag som Vattenfall, Clas Ohlson och Volvo går ut med att de är ”Sveriges hållbaraste varumärke” i olika kategorier. (De framstår som det, that’s all.)
5. Trafikverket tänker inte om. Trafikverket har släppt sin stora infrastrukturplan som ritar upp vad som kommer att hända de närmaste 12 åren. Satsningar för 12 miljarder kronor handlar det om, och uppdraget från regeringen har varit tydligt: Se till att allt ligger i linje med klimatmålen. Det innebär exempelvis att utsläppen från Sveriges inrikestransporter ska minska med 70% från 2010 till 2030. Ganska tydligt. Men Trafikverkets plan innebär bara utsläppsminskningar på omkring 1%, och det verkar inte finnas några planer på att tänka om. I Wales omprövas just nu alla tidigare infrastrukturbeslut just för att se till att allt ligger i linje med klimatmålen. Sverige, varför gör vi inte detsamma? Hör mer om denna galenskap här.
6. Den rebelliska miljardären. Den australiensiska miljardären Mike Cannon-Brooks, Australiens tredje rikaste person, har fått nog. Han har länge stöttat klimatorganisationer med pengar och investerat i förnybar energi, men nu är han sugen på att gå ännu längre. Just nu försöker han få köpa företaget AGL, som äger 3 av Australiens 16 kolkraftverk. Lyckas han, så tänker han lägga ner dem och ersätta dem med förnybar energi. Australiens premiärminister Scott Morrison, som inte direkt gjort sig känd som en klimatkämpe, är inte pepp på idén utan påstår att nedstängningen skulle innebära kraftigt höjda elpriser – något Cannon-Brooks lovar inte kommer att hända. Jag hoppas innerligt att han lyckas, för det är väl exakt det här världen behöver? Att planetens allra rikaste börjar använda sina förmögenheter och sin driftighet för att påskynda det politikerna gång på gång misslyckas med.
7. Lågpriskedjornas gröna satsningar. Det rasslar till i mailkorgen med jämna mellanrum kring olika cirkulära satsningar. På sistone har till exempel Indiska haft ett hackathon tillsammans med Textile & Fashion 2030 där ett antal elever fick ta fram olika cirkulära koncept för kedjan och vinnarna sedan får möjlighet att förverkliga den. På Clas Ohlson har man istället satsat på ett DIY-kafé i tre utvalda butiker där man tillsammans med Pattex och Loctite bjuder in kunder att förbättra, remakea och reparera. Och högre upp i detta svep kunde ni läsa om H&Ms satsning på en supertransparent medlemsbutik.
Allt det här är ju bra förstås, men allt detta görs ju samtidigt som företagen fortsätter med business as usual. Massproduktion av billiga saker i ohållbara material, ofta kort livslängd och knappt något andrahandsvärde. Tänk om Clas Ohlson skulle sälja ENBART produkter för lagning, reparation och remake? Tänk om H&M skulle låta ALLA sina plagg vara helt transparenta? Tänk om Indiska BARA sålde cirkulära kollektioner? Det är volymerna som betyder något, inte det hårt marknadsförda undantaget. Annars blir det lite så här.
Veckans titt-tips: Prylberget
Konsumtionen & klimatet. Komikern Robin Paulsson ska bli en mer hållbar konsument, och till sin hjälp har han antropologen Katarina Graffman i serien Prylberget i sex avsnitt på UR Play. Serien beskrivs så här: ”Det har aldrig varit billigare att köpa kläder, mat och hemelektronik. Vi handlar oss ur finanskriser och skilsmässor. Vi handlar oss genom dagarna. Men varför gör vi det?” Serien kan ses i sin helhet här!
Dyker ni på intressanta blogginlägg, artiklar och nyheter som skulle passa i Hållbara svepet ibland? Tipsa mig gärna!
Så intressant läsning och länkar till texter som jag inte hade hittat utan din blogg, tack!
Så bra!